Money, money, money

Elände. Jag gillar inte pengar. Eller, rättare sagt, jag gillar inte att inte ha pengar.

Jag har faktiskt satt in en annons på blocket.se där jag söker foderhäst eller plats som medryttare. Fick ett svar på mailen idag, en tjej i Skara som ville sälja sin häst, men ev.kunde låna ut den på foder. Så här skrev hon:



Vi har ett korsningssto av halvblodstyp på 1.65 som är sparsamt riden. Hon är 9 år. Hon kan inte riktigt bära sig med ryttare i trav och galopp, hon söker mycket stöd i handen. Hon har bara en nackdel och det är att hon kan backa och resa sig 10-20 cm om hon inte fattar vad man vill eller blir rädd, samt vid lastning (står bra väl på transporten). Hon är trevlig att ha och göra med i övrigt kan vara ensam i hage och stall. Van vid barn och hundar. Hon är nog en enmans häst egentligen och vi hinner inte med henne tyvärr. Hon finns utanför Skara. Kom gärna och hälsa på.

Pris 8000 kr bvsa. Vi kan tänka oss att lämna på foder men vill helst sälja och hon är ju inte dyr. Kan vara tråkigt att jobba upp hästen och sedan bli av med henne! Ingen utrustning finns då vi lånat det vi har nu.



Okej, jag erkänner att en "problemhäst" kanske inte är det smartaste som första häst, men jag kan inte rå för att jag blir sugen ändå. Det är dessutom en billig häst, oavsett man har den på foder eller om man köper den. Sedan tillkommer ju sadel, träns, grimma, o alla sånna småprylar.

Och ja, jag erkänner att jag inte har ekonomi till att ha en egen häst nu, utan det får (tyvärr) vänta tills jag skaffat mig ett jobb, eller iaf en stabil ekonomi. Det är verkligen inget jag kan säga om läget just nu.

-----

På fredag spelar Winnerbäck i Huskvarna. Det finns biljetter kvar, det har jag sett, men i ärlighetens namn undrar jag om min kassa ekonomi kan täcka en konsertkostnad. Men va tusan, jag får väl ge tusan i att äta i en månad då, det blir nudlar och vatten hos näsbergs. För jag VILL se Winnerbäck. Vill, vill, vill!

Kommentarer
Postat av: Ämma

Dejvid får väl bjucka!!

2006-07-30 @ 15:54:21
Postat av: Sara

Förstår att du blir sugen. Det låter som en häst som man får jobba mycket mer. Jobbigt eller utmaning jag vet inte.

2006-07-30 @ 18:22:15
URL: http://sarakjellkvist.blogg.se
Postat av: Erika

Jag ser det som en utmaning jag! =)

2006-07-30 @ 18:38:51
URL: http://aliva.blogg.se
Postat av: Sara

Det gör du nog rätt i. Man utvecklas nor mer själv också med en sådan häst.

2006-07-30 @ 19:10:56
URL: http://sarakjellkvist.blogg.se
Postat av: Ämma

Jag är ingen hästmänniska men... Känns inte som det är värt att betala för en problemhäst när man istället kan vara fodervärd eller nåt åt en häst som har bättre psyke. I längden skulle det nog bli jobbigt med en sådan häst...

2006-07-30 @ 20:13:59
Postat av: Erika

Svar till Ämma: 8000 kr är INGENTING för en häst i den åldern, och den har många år kvar. Alltså har man många år på sig att jobba med hästen, få den att bli en bra och trygg häst. Har man däremot en foderhäst så kan man ju slita arslet av sig med den hästen, och sedankommer ägaren på att han/hon ska sälja hästen, eller att man inte får vara kvar av en eller annan anledning. det är ju det som är risken..!

2006-07-31 @ 23:59:32
URL: http://aliva.blogg.se
Postat av: Ämma

Tycker ändå inte det är värt det. Visst är den billig det fattar jag väl, vi har haft ett par hästar. Menar bara att det känns ovärt att betala för en problemhäst när man inte har några garantier för att det kan bli en trygg häst. Då tycker inte JAG det är värt att ta den risken, 8.000 är ändå en del pengar liksom, kanske inget man hostar fram när man inte har något sparat. Och då skulle jag hellre ta en frisk häst som man kan få kul med, på foder eller vara medskötare eller liknande om ekonomin skulle tillåta.

2006-08-01 @ 10:16:00
Postat av: joanna

åka o provrida eller ta den på prov kan man ju göra
men är det så att man inte klarar av det blir det ju inge skoj + inte så lätt att sälja..den är ju inte så billig utan någon anledning =) men det är klart..en utmaning lär man ju sig mkt på=)

2006-08-01 @ 13:35:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0