Ang. läxläsning och annat skolrelaterat

Avskaffa läxorna.

Vem sa inte så nångång på låg- mellan- högstadiet eller gymnasiet. Men en helt läxfri grundskola? Nja, det tror jag inte på. Jag tycker däremot inte heller att man ska "dränka" barnen i läxor. Dom måste få ha fritid - mycket fritid, men för det tycker jag inte man ska ta bort läxorna helt. För så här är det faktiskt; läser du hemma så blir betygen och kunskaperna bättre. I de flesta fallen iaf. Ingen regel utan undantag, som ni vet.

Sen är det det här med betyg med. Barn ska absolut INTE betygsättas under de första skolåren. Tidigast åk 6, eller åk 7 tycker jag att man ska använda betyg. Självklart kan man ha små "utmaningar" (nån slags prov) bara för att barnen ska se hur mkt dom har lärt sig. Men det ska inte vara svåra prov, lagomt är bäst, det ska vara så att dom kan känna att "Yes, det här gick ju kalasbra! Nästa gång ska jag bli ännu bättre". Icke godkänt ska absolut inte finnas.

Jag vill fortfarande bli lärare. Det har jag nog alltid velat, men jag tvivlar mer och mer på mina möjligheter. Inte på min förmåga som lärare, men min förmåga att studera till att bli det. Jag vet helt enkelt inte om jag är gjord för det här med högskolestudier.
Men jag vet vad jag vill. Jag vill lära ut, jag vill inspirera, jag vill att barnen ska bli sina bästa jag, jag vill att dom ska tycka att skolan är rolig och inte bara ett måste. Jag vill bli som min lågstadiefröken var. Ulla-Britt. En av mina allra första och största förebilder.

Lågstadiet var kalas. Varje morgon stog vi i klassen vid Ulla-Britt's parkeringsplats och närmast krigade för att få vara den första som kramade om henne. På fredagarna var det roliga timmen. Varje vecka hade vi ett "lotteri" där vi lottade vart man skulle sitta i klassrummet. Vi hade en klass-brevlåda, där man kunde skriva brev till varandra, och den tömdes en gång i veckan. Jag har fortfarande kvar mina brev! Vi lekte fyra i soffan, det var nog en av dom roligaste lekarna jag visste. På vintrarna hade vi med oss varsin ljuslyckta, och tände ljus varje morgon. Ulla-Britt hade högläsning, bland annat ur Maj Sazelius' - Hjältar och monster på himlavalvet. Jag älskade den boken. Jag älskade när hon läste ur den.

Lågstadiet var en av dom bästa tiderna i mitt liv, och jag vill att fler barn ska få lika fina minnen som dom jag har.

Och därför vill jag bli lärare.

Kommentarer
Postat av: Tomas

Du ska bli lärare, inget snack om saken. Du kommer bli en jättebra lärare, det förstår jag när jag läser det du skrivit. En sån lärare skulle alla ha ... Jag skulle iaf vilja ha en sån lärare ... Jag skulle vilja ha dig som lärare :-)

2006-05-31 @ 21:19:26
Postat av: Emma

jamen.. du har ju visionerna o viljan eg. Du kan fan klara det ju :)

2006-06-03 @ 14:38:41
URL: http://hayes.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0