Den där arbetsintervjun....DOH!

Jag var på arbetsintervju idag.

I jobbannonsen finns bland annat följande att läsa:



Övriga villkor
Efter avslutad provanställning finns goda möjligheter till fast anställning.
Endast skriftlig ansökan till ovan given postadress
Vi tar gärna emot referenser
Lön efter överenskommelse

Arbetstid/Varaktighet
Tills vidare. Heltid. Dagtid

Lön
Fast lön



Är det bara jag som ser orden Heltid och Fast lön?

Hur som helst så var jag alltså på intervjun. Ägaren av det lilla familjeföretaget var från Kroatien fick jag veta, och pga hans dåliga svenska sökte han och frugan en medarbetare som kunde svenska och lite annat.

Det första jag reagerade på (som kanske inte är världens katastrof, men ändå) var att de hade hela verksamheten med säte i deras egen lägenhet. Kändes faktiskt skumt, men skit samma.
Det andra jag reagerade på var att han sa att sysselsättningsgraden var 25%, MAX 50%. Sen när är 25-50% heltid? Jag måste ha missat nånting.
Det tredje jag reagerade på: provisionslön. Jag som trodde att fast lön var fast, och inte provisionsbaserad. Måste ha missat nånting där med.
Det fjärde jag sedan reagerade på, var att han räknade med att man skulle kunna hantera offerter, ekonomi, fakturor, bokföring, och det kan ju inte jag. Varför stog inte detta i platsannonsen? Isf hade jag ju inte sökt jobbet.

Nej, jag vill inte ha det jobbet även om jag blir erbjuden det.

SKRUTT!




Så här såg annonsen ut i sin helhet, utifall den blivit borttagen från amv.se (Sista ansökningsdag är idag, 26/9 -06)


Kontorist/ receptionist; MAX-STÄD; Jönköping; 060921

Vi söker en kontorist/ receptionist

Beskrivning av arbetsuppgifter:
Du ska vara vårt ansikte utåt genom att ta emot och ringa telefonsamtal till nya och gamla kunder.
Du ska organisera och planera vårt arbete mellan kunden och MAX-STÄD.

Beskrivning av kvalifikationer:
Trevlig och tillmötesgående
Erfarenhet av att arbeta med dator
Ansvarsfull
Noggrann, ambitiös
God kunskap i svenska språket
B körkort fordras samt tillgång till egen bil

ANSTÄLLNINGSVILLKOR

Tillträde: snarast
Tidsbegränsad: provanställning 6 mån

Övriga villkor:
Efter avslutad provanställning finns goda möjligheter till fast anställning.
Endast skriftlig ansökan till ovan given postadress.
Vi tar gärna emot referenser.
Lön efter överenskommelse

KONTAKTPERSONER


Funktion: kontaktperson
Namn: Ivica Zubak
Telefon: 070-4126013.

Arbetstid/Varaktighet

Tills vidare. Heltid. Dagtid.

Lön

Fast lön.

Ansökan

Ansökan inkommen senast 060926

Arbetsgivare

MAX-STÄD
Datorgatan 4
561 33 HUSKVARNA
Tel 036-143060

Kommentarer
Postat av: Anonym

skumt ... njä det där känns lurt

2006-09-26 @ 22:00:12
Postat av: Sara

Va trist. Låter inge bra det där.

2006-09-27 @ 01:29:15
URL: http://sarakjellkvist.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0