Begränsat ordförråd?

Hockeyn igår gick ju förstås inte som jag ville. Men det var faktiskt inte hockeyförlusten som gjorde att jag var irriterad större delen av matchen.

Bakom mig stog en kille, kanske i 35-årsåldern, och hejade som tusan emellanåt! Gött! MEN. När han inte hejade så var han nog den mest irriterande människan jag varit i närheten av på länge. Han verkade ha snöat in på ett visst ord, och använde detta ord matchen igenom.

"Jämtin, din jävla FITTA, kom hit så ska jag ge dig stryk"
"Du är en jävla fitta!"
"Jävla FITT-DOMARE!"
"Davidsson din jävla FITTA!"


...Och dessa vackra fraser upprepades matchen igenom. Främst fras nummer 2 och 4, som kunde användas till hela laget. Jag har aldrig någonsin hört någon använda det ordet så många gånger under en så kort tidsperiod. Uppenbarligen var det inte bara jag som blev förbannad och trött på honom, för tillslut var det en kvinna som knuffade till honom och sa på värmländska: "Säger du fitta en gång till så kommer jag ner och klappar till dig". Yeah! Efter det sa han faktiskt inte fitta nån fler gång. Han frågade dock kvinnan om det var okej att säga kuk, som svar fick han nej och en arg blick, och då hittade han ordet idiot nånstans nergrävt i hans förträngda ordförråd.

Jag blir så trött på supporters som ägnar större delen av sin energi till att hata motståndarlaget. Okej, om dom gör nåt riktigt ruttet så kan man få hata dom, men bara rent allmänt? Jag tror för det första inte att dom tar åt sig nämnvärt, och för det andra så är det myyycket härligare att älska sitt eget lag än att hata något annat. Men det är ju förstås bara min egen åsikt.

Och sedan, det sista i denna bloggen just nu:

VÄLKOMMEN HEM FREDRIK WARG!

Kommentarer
Postat av: Emma

Jag förstår precis vad du menar med dåliga ordförråd. Jag har länge axlat rollen med att få till den sk Supporterkulturen så den inte ska vara kvinnoförnedrande. Men som du kanske förstår går det inge vidare för mig. Det svaret jag fick efter att ha diskuterat saken (då gällde det att kalla folk Kärring och ropa att någon ska dö) att 1, Kärring är inget kvinnofördedrande, det är en mentalitet och 2, det är inte dödshot om man skriver att någon ska DÖ (Ex. Dö Lampinen, dö) för alla ska vi någon gång dö, Du ska dö, jag ska dö alla ska dö.

Jo, jag har nästan gett upp det där med supporterkulturen eftersom det liksom hör till enligt folk. OCh just de, dommarna har ju gått med på att bli förnedrande.

2007-03-30 @ 12:08:56
URL: http://emla.webblogg.se
Postat av: TinaZ

Oj då vilken störig karl! Irriterande med folk som bara kan uttrycka sin upprördhet med könsord.
Läste kommentaren innan angående ordet "kärring" som används ibland för att just uttrycka något negativt, vissa menar att kärring kan anses som en mentalitet (mentalitet betyder; "tendens till beteende", "vana att tänka och känna på ett visst sätt" el liknande), men i de fall då ordet används på en hockeyspelare som gör något dåligt ifrån sig eller liknande fungerar ordet som ett skällsord; "Va inte en sån j-a kärring" eller liknande. Så länge det använd på en man och den som uttalar ordet menar någonting negativt med uttalandet (vilket de alltid gjort de gånger jag hört det i samband med hockeymatcher), är det förnedrande. Ordet käring (med ett r) i sin tur är ett ålderdomligt uttryck och har inneburit; "någon man har kär", vilket används som tilltal till kvinnor eller någons fru. Men ordet kärring används i nedsättande sammanhang, ofta kopplad till en gammal kvinna. Nu blev det en lång förklaring till mina tankar kring ordet, men jag menar att det är ett skällsord i dagsläget. Inte en mentalitet alltså. =)

2007-03-30 @ 12:44:43
URL: http://TinaZ.bloggagratis.se
Postat av: Emma

Ords betydelser eller inte... Det hemska tycker jag är att VUXNA människor vräker ur sig könsord på offentliga platser där det faktiskt också, allt som oftast, finns barn. Inte konstigt att dagens kids skriker kuk och fitta till varandra.

Själv är jag också ful i mun, men jag begränsar mig i alla fall och svär för mig själv, hemma.. :P Inte bland småungar och annat.

2007-03-30 @ 13:44:57
URL: http://hayes.webblogg.se
Postat av: Emma

Måste bara få kommentera det som Tina skrev om Käring med ett R. Jag sa nämligen det också till en inbiten supporter och fick tillbaka frågan. "Är du en tjej eller?" meningen med det var att tjej tidigare betydde Hora. Dom må ha dåligt ordförråd supportrarna men fantasi och undanflykter till sitt dåliga beteende har dom allt.

Som svar på Emma ovan, mina barn ska då aldrig få gå på hockey, dom ska inte få gå i skolan heller för den delen.

SUpportrarna kommer vi heller aldrig få bort för enkligt dem själva är det ett samhällsproblem som ligger till grund för deras beteende, och det är alkohol. Somn jag sa... undanflykter är deras kall! Är de jurister hela högen kanske?

2007-03-30 @ 15:23:39
URL: http://emla.webblogg.se
Postat av: Erika

Jag håller med emma (hayes), jag kan inte fatta att vuxna människor beter sig på det sättet...Man tycker ju att dom borde ha bättre vett än så, men icke. Pinsamt tycker jag att det är!

2007-03-30 @ 16:12:40
URL: http://aliva.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0