Skruttbil och SKITBUSSAR.

Nej jag tar tillbaka det där. Det om bilen. Det är säkert mitt eget fel i slutändan, så jag ska inte vara elak mot bilen. Bilen ville dock inte samarbeta med mig när jag skulle hem från jobbet igår.

Den har betett sig lite skumt i ... ja, det är säkert två veckor nu. Den har lixom blivit "slöare", lite mer som volvon, seg i accelerationen och inte lika "pigg" som tidigare. Har tidigare kunnat köra på trean i rondeller tex, men nu måste jag växla ner till tvåan för ens ta mig runt. Very wierd har jag tänkt, men det är väl vintern. Så gick min logik.

I tisdags dog den när jag tvärbromsade för en buss som valde att svänga ut rakt framför mig. I onsdags dog den när jag skulle köra in i sjukhusgaraget, när jag satte fläkten på max för att inte bilen skulle imma igen. Igår... Den var lite seg när jag skulle ut från parkeringen, men det var ju lite kallt tänkte jag. Den var lite seg när jag kom ut på E4:an. Men, det var ju lite kallt tänkte jag. När jag kom på 80-sträckan så gick det inte att gasa. Jag kom inte upp i mer än 70km/h, inte ens när växlade ner. Jag tänkte, SÅ kallt är det ju faktiskt inte. Kan det vara brist på bensin? Jag valde att avbryta, och vända tillbaka till härnösand.

Direkt när jag svängde in på vändplatsen, så dog bilen. Förvånad Erika, men okej. Startade igen, gasade och det gick bra. Så fort jag släppte gasen, så dog bilen. Well, okej. Jag tänkte som så, att det är ju nedförsbacke en bra bit, om jag gasar och får lite rull, så borde jag ta mig åtminstone mer en halvvägs så att jag kunde skaffa mig lite mer bränsle, om det nu var det som var problemet. Insåg dock rätt snabbt att jag kommer ta mig hela vägen, så länge jag bara inte slutar gasa, och då BORDE det inte vara brist på bensin som var problemet. Enligt mina beräkningar så skulle jag ha kunnat köra minst 15 mil till innan det börjat krisa. Svängde in på Shell i Härnösand, och ringde pappa för lite råd. Pappa var dock upptagen, och kunde inte göra något, han gissade dock på nån slags bränslepropp. Jag ringde sedan min mor för att informera om läget, och för att se om hon eller Leif hade nån annan lösning. Deras tips var väl ungefär nåt med vatten i bränslefiltret. Jag kände väl rent spontant att jag inte ville chansa och se om det gick att köra hem, utan jag promenerade hem till A för att invänta lämplig buss där. Skickade ett sms till honom så att han skulle veta att jag var där med, själv var han på julbord.

Han ringde upp lite senare och föreslog att jag ju faktiskt kunde stanna hos honom. Så kunde han hjälpa mig och ta en titt på bilen när han kom hem. Bra deal enligt mig. Nu blev han dock lite "sen" hem (vi hade inte bestämt nån tid) eftersom han pausade och fick en tidig födelsedagspresent. Vi telefonerade och kom fram till att jag skulle stanna över natten så skulle bilen få sig en omgång "imorgon" (läs: idag) istället.

Imorse var vi kanske lite väl slöa. Klev upp runt 11 och runt 12-tiden kom vi bort till bilen. Han tog sig en titt i motorn och grejade och donade, kom fram till att motorn bara gick på tre cylindrar. Jahapp. Beslutet blidde att byta fördelarlock, rotor och tändstift. A körde min bil hem till mig och jag följde efter i hans mkt trevliga Audi. Handlade grejer på Biltema och A satte sedan igång och grejade med bilen. Tyvärr, trots ett mycket tappart försök, så gjorde det ingen skillnad. Visst, att vi bytte de delarna var ändå klart värt det, för det var slitet, men ändå. Den gick lika illa ändå. A menade att den GÅR ju faktiskt att köra ändå, men jag är lite för feg för att köra runt i en bil som lägger av så fort man släpper gasen. Känns ju sådär lagom lyckat. Däremot så är jag bekväm, lat och milt desperat när det gäller att ta mig till och från jobbet.

Jag HATAR att åka buss. Jag verkligen avskyr det. Jag har åkt buss från jobbet en enda gång sen jag började på Com Hem, den gången slutade med att jag fick en ångestattack på motorvägen och fick hoppa av på närmsta hållplats. Sen kom A och hämtade mig och skjutsade hem mig.

Sidospår. Varför hatar jag buss extra mycket just nu? Jo, jag jobbar stängningspass och Din Tur, det lokala bussbolaget, har valt att ändra turlistan med start imorn. Det innebär följande: Jag börjar kl 12:30. Bussen från mig går 9:58, alltså 2,5 timme innan jag börjar. Jag slutar 21:15. Bussen hem går 22:20, jag är i Bista kl 23, och sedan går det ingen buss hem till mig, så jag kommer få gå. Okej att det "bara" tar ca en halvtimme att gå, men vem fan är sugen att gå den vägen, i mörkret, den tiden på dygnet på en måndag efter att ha jobbat hela dan? Inte jag.

Jag hoppas verkligen att jag får tillbaka bilen väldigt snabbt. Fick dock nyss ett erbjudande om att samåka med min gamla klasskompis Brunström, eftersom han tydligen jobbar i Kramfors! Till jobbet är inte aktuellt, eftersom han åker redan kl 9, men däremot sa han att han nog åker hemåt runt 21-22-tiden, och jag åker ju väldigt mkt hellre med honom än behöva gå från Birsta. Så, det KAN ju lösa sig halvdant i så fall. Bara att hålla tummarna.


Och som vanligt så blev det ett lååååååångt inlägg. Sorry.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0