Utseendet är inte allt.

Den här dagen blev inte riktigt vad jag hade tänkt mig. (Och varför känns det som att jag använder den frasen rätt ofta nu för tiden....??) Ja, utan att gå in för mycket i detalj så slutade det med att jag satte mig i bilen och åkte iväg en sväng. Orkade inte vara hemma själv. Körde ut till Tranviken och spankulerade en stund, sedan åkte jag tillbaka mot stan igen. När jag åkt över Alnöbron på tillbakavägen så kände jag väl att jag egentligen inte ville åka hem, men att jag inte heller ville sitta och åka omkring helt planlöst. Hästabstinensen slog till, så jag bestämde mig för att åka till Färsta för att se om de hade några lektioner igång.

Även fast det känns som ca 100 år sedan jag red på färsta senast, så kändes det som igår när jag svängde in på stallplanen. Största skillnaden var väl kanske, att när jag red där själv, så hade jag inget körkort. Nåja. Tog en sväng in i stallet, allt var sig likt. Det är inte jättemånga hästar kvar sen "min tid", men några bekantingar fanns det ju.

Nästa stopp blev ridhuset. Gunilla hade lektion med markarbete/bommar för en grupp 3 och det slog mig hur mkt man går på utseendet när det gäller ridskoleelever. I gruppen fanns nämligen en kvinna som var väldigt propert klädd, fina välputsade ridstövlar, ridbyxor utan en enda fläck, kyraväst och en fräsig hjälm. I samma grupp fanns en kille med gummistövlar, jeans, collagetröja och jofa-hjälm. Killen hade ganska taskig hållning medans kvinnan satt som gjuten - i skritten. Ju längre in i lektionen de kom, och ju mer de byggde på övningen, desto tydligare blev det att det ju inte alls var den felfria kvinnan som var den som var den med mest koll. Okej, killen var ingen stjärna heller, det är trots allt en hyfsad nybörjargrupp. Men ändå. Jag fick alltså erkänna att jag är lika ytlig som alla andra.

Och ja, jag vet att det inte finns något som helst samband mellan utstyrsel och ridkunskaper. Men erkänn att även en riktigt skicklig ryttare ser ännu mer skicklig ut i korrekta kläder? (Look who's talking, jag som inte haft "hela och rena" ridkläder på flera år. Och därmed inte sagt att jag är en skicklig ryttare). Det SER bättre ut med jodphurs eller ridstövlar, jämfört med gympaskor eller gummistövlar. Det SER bättre ut med ridbyxor än med jeans eller mysbyxor. Jag ska inte ens gå in på hur det ser ut med Jofa-hjälm, men hellre jofa än ingen alls. Det ser FRUKTANSVÄRT illa ut när folk rider utan hjälm. Usch och fy.

Hoppla, det blev ett längre inlägg än vad jag hade tänkt. Jag ville ju bara berätta att man inte ska gå efter ryttarens klädsel när man bedömer deras ridskicklighet.

Bilderna är från min tid som ridskoleryttare på Färsta. På bilderna så är det jag och Hugo (ponnyn) och jag och Fänrik. Älskade hästar.








Kommentarer
Postat av: Joanna

Du såg ut som värsta proffset på Fänrik =)

2010-09-07 @ 10:33:07
Postat av: Karin

Instämmer, ser jättefint ut!!

2010-09-07 @ 12:14:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0