Det där med känslor

Känslor kan vara jävulskt bökiga saker att ha att göra med. Eller helt fantastiska. Eller mer eller mindre likgiltiga.

I DBT:n nu så har vi börjat med ett kapitel som heter "Att reglera känslor". Jag tror att jag kan ha rätt mkt nytta av det här. Jag är en känslomänniska. Jag känner MYCKET av det mesta. Det är liksom allt eller inget. Detta har bland annat Andreas påtalat MÅNGA gånger. Och jag är medveten om det, men jag kan inte styra det även när jag försöker. Så nu ska vi alltså träna oss i att reglera våra känslor. Jag har fått väldigt klart förklarat för mig att det inte handlar om att begränsa känslorna, eller att ta bort dem, utan helt enkelt reglera dem. Observera och beskriva.

Vi fick en hemuppgift, som handlar just om att observera och beskriva känslor.



"Välj en aktuell eller vanligt förekommande känsla och fyll i detta blad så detaljerat som möjligt. Om det som utlöste känslan var en annan känsla (t ex rädsla som ledde till att du blev arg på dig själv) fyller du i ett blad för den känslan med. Skriv på baksidan om du behöver mer utrymme.

Känsla: _____________________ Intensitet (0-100): ______________

Utlösande händelse för känslan (vem, vad, när, var)? Vad satte igång känslan?

Tolkningar (tankar, övertygelser) av situationen?

Fysiska förändringar och upplevelser: Hur kändes det i kroppen?

Kroppsspråk: Ansiktsuttryck? Hållning? Gester?

Impulser att handla: Vad ville jag göra? Vad ville jag säga?

Vad jag sade och gjorde i situationen (så exakt som möjligt):

Vilka följder hade känslan (på sinnesstämningen, andra känslor beteende, tankar, minnen, kroppen osv)?



Alltså, förstå hur SVÅR den här uppgiften är, om man vill göra den på rätt sätt? Det är klart att man kan "fejka" och ta en enkel känsla, så som glädje, lättnad, kärlek och så vidare, men då tappar ju övningen sin mening. Tänk dig istället att beskriva en känsla som ångest. Ilska. Irritation. Sorg. Ensamhet. Tunga känslor. Det är då övningen blir enormt svår. Men troligtvis även precis lika nyttig som jobbig.

Happ. Nu ska jag gå ner till tvättstugan. Hej så länge.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0