Gnälltjej - tjohej! (Datorn igen)

Jo folket, jag VILL formatera, men jag skulle ju helst vilja ha ett lagligt windows, men det har jag inte pengar till förstås. Så vad är skillnaden mellan den lagliga varianten och den "relativt lagliga" varianten?



Så här ser det ut iaf. Det borde väl då rimligtvis betyda att jag bara behöver formatera den "lilla" av de två? Eller?

Och då borde ju fortsättningsvis även detta problem lösa sig:



Hej jag heter Erika och jag har typ NOLL koll, om vi avrundar uppåt vill säga...!

Kommentarer
Postat av: Fanny

Vad är det på denna lilla disken? Det ser precis ut som jag har. Min D: är tydligen en recovery disc som är en partition av C:. Varför tror du att det bara är den lilla som behöver formateras?

2011-12-03 @ 13:11:47
URL: http://faiy.bloggplatsen.se
Postat av: Erika

Jag har inbillat mig att det är där windows ligger, typ. Men det kan som sagt vara 100% inbillning, för jag är skitdålig på sånt där... det var en sak när jag hade laptopen och tillhörande recovery-skiva med windows och allt, men nu har jag ju inget sånt och då blir jag helt vilsen. (Det är även däför jag frågar om samma sak typ 50 gånger...)

2011-12-03 @ 13:18:58
URL: http://aliva.blogg.se/
Postat av: Fanny

Men om då går in på D:, ligger det enbart något som heter "Recovery" där, eller är det något annat?

2011-12-03 @ 13:20:32
URL: http://faiy.bloggplatsen.se
Postat av: Erika

Haha du är ju uppenbarligen resor smartare än mig, jag har inte ens klickat på den. Men ja, det är nåt som heter Recovery där.

Innebär det då att det är dags att spara ner allt på (C:) och sen köra recoverygrejen tro?

2011-12-03 @ 13:26:27
URL: http://aliva.blogg.se/
Postat av: Kamilla

Jag är inget proffs, men det verkar ologiskt att man skulle installera Win på något annat än C. Jag trodde du hade två partitioner där du hade Win på den ena och dina bilder etc. på den andra, men så är ju uppenbarligen inte fallet. Du får nog lyssna på Fanny som verkar veta saker om Recovery.



Vad kollar du filmklipp i för program?

2011-12-03 @ 13:34:16
Postat av: Fanny

Recoverydisken är till för ifall operativsystemet kraschar. Alltså om ditt Windows 7 (var det va?) helt enkelt slutar fungera så du inte ens kan starta upp datorn så kan man nå recoverydisken ändå och återställa. Så det har inget att göra med att spara ner det du har på C:

2011-12-03 @ 13:38:50
URL: http://faiy.bloggplatsen.se
Postat av: Fanny

Jag ljög nog lite tidigare. D: behöver inte nödvändigtvis vara en partition av hårddisken som C: ligger på, men jag tror att det är så på min. Och att bara se dem på bild så är det ju svårt att avgöra, för D: i sig skulle ju kunnat vara en helt egen hårddisk. Vilket jag inte tror med tanke på att det bara var 11GB.. Jag till exempel har C: och D: precis som du, sedan har jag även en F: som är en egen hårddisk, och ska även installera ännu en hårddisk som kommer att bli G:.

2011-12-03 @ 13:43:27
URL: http://faiy.bloggplatsen.se
Postat av: Fanny

Jag är ju så lyckligt lottad att jag har en fantastisk källa vad gäller såna här grejer. Han säger att det inte är Windows det är fel på, utan mediaspelaren och tycker du ska skaffa dig en annan mediaspelare.

2011-12-03 @ 13:57:34
URL: http://faiy.bloggplatsen.se
Postat av: Chris

Erika , den där mindre " hårddisken " är en så kallad återställningspartition .. dvs en reserverad del av din hårddisk med syfte att du kan från uppstarten av din dator göra en fabriksåterställning av all mjukvara .

Dock skall det väl tilläggas att gör du en fabriksåterställning så försvinner alla dina installerade program och filer i och med att C: formateras automatiskt och Windows återställs till fabriksursprung ( med alla de program som följde med då ) För att komma åt återställningsprocessen så trycker du på F10 eller F2 tangenten i uppstarten av datorn ( olika på olika datorer ) men det står om du är snabb nog att se det i uppstarten av din dator .



Vad gäller mediaspelaren så rekommenderar jag starkt att du använder ett program kallat VLC , det är en mediaspelare som tar alla kända videoformat plus är litet och smidigt att använda , pluspoäng för att den finns på svenska . Adressen till VLC är http://www.videolan.org/vlc/

Strunta i att använda Microsofts MedianPlayer då den är så gott som värdelös :-)

2011-12-03 @ 14:36:18
Postat av: Erika

Alltså, när det gäller videofilerna som jag spelar upp så är det precis samma fel oavsett om jag använder vlc (som jag oftast använder) eller om jag skulle använda wmp. Båda tappar bild, men ljudet fortsätter funka utan problem.



Vad gäller (D:) då, så antar jag att jag i så fall inte behöver något nytt windows? Att det helt enkelt är DET som finns i den delen?



Då handlar det väl i så fall om att hitta en extern hårddisk då som jag kan spara all "bråte" på, och sedan köra recoveryn, så att säga?



Har jag fattat rätt?

2011-12-03 @ 15:45:24
URL: http://aliva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0