Det var väl ändå inte så smart?

Jag är inte heller helt genomtänkt alla gånger, men lite har jag ändå innanför pannbenet (tro det eller ej).

Innan jul så hade vi en utbildning på jobbet. En av våra chefer satt med, men fick plötsligt ett telefonsamtal och rusade iväg. Det visade sig senare att samtalet handlade om att någon sagt att min kollega Emelie skrev på Facebook att hon satt och sov på jobbet. Det hade hon alltså inte skrivit, hon hade skrivit att hon var trött. Och trött borde man väl få vara? Men okej. Det var inte det här som jag syftade på med min rubrik.

Med tidigare stycke i minne så kommer jag till min poäng. Jag satt igår eftermiddag hemma och slösurfade på Facebook, och såg att en kollega hade länkat till ett klipp på Youtube. Klippet var från jobbets julfest 2009, och i beskrivningen nämndes korgars vara eller icke vara, telefoni small med mer. Det var väl just telefoni-delen som gjorde mig mest nyfiken.

Ungeär vid 4:15 in i klippet säger en medarbetare från en annan avdelning: "Varför tror du korgar finns för? Det är ungefär som Com Hem-rabatten, varför tror du den finns för; för att man ska kunna fulsälja telefoni!"

Det är en sak att säga det på en intern fest. Det är en helt annan sak att lägga ut det på youtube (och i förlängningen Facebook) till allmän beskådan. Och ja, jag vet att jag bidrar till den offentliga spridningen genom att skriva om det här. Jag tänker inte "skvallra" för nån chef, men saken är ju ändå den att OM "fel" person ser klippet så lär det ju få konsekvenser, med tanke på hur "akut" det blev av Emelies "Jag är trött"-status på fejjan. Pratade med Andreas om det igår efter jag hade sett det, och han sa att OM det skulle gå vidare så är personen i frågan rätt körd. Man har en "plikt" att vara lojal mot sitt företag varesig man vill eller inte, och även om facket skulle dras in så skulle han ändå vara rätt "screwed". Taskigt läge, kan man säga.

Jag tänker inte länka till klippet. Den klurige vet hur man söker för att hitta och om någon inte orkar vara klurig så kan man fråga med. Nu är rasten snart slut så jag ska göra mig redo för samtal igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0