Ska man sjunga själv eller ha gästsolist?

Bara så att alla vet om det (för det är jätteviktigt att alla vet), så ska jag sjunga på Evelins dop. Jepp jepp. Två låtar, verkar det som att det blir. Läääängtar! Ja, inte bara för att jag ska sjunga förstås, ska bli roligt med dop igen. Det är ju lixom mysigt det. Men jag kan ju inte sticka under stol med att jag gillar att sjunga med. Center-stage, lixom. Jag säger som Sheldon i The Big Bang Theory: "That's my spot".

Satt och småläste lite på forumet på Familjeliv för ett tag sedan, för att få lite uppslag till låtar. Läste två olika typer av formuleringar som var återkommande:
- På min son/dotters dop så hade vi [insert låtval of choice]
- När min son/dotter döptes så sjöng jag [insert låtval of choice]

Så nu har jag suttit och funderat på det för mig själv. Och inte bara på dop då heller, utan på bröllop, begravningar och så med. Och jag har kommit fram till följande: Ingenting.

Haha, nej jag skojar. Men jag har väl tänkt ungefär så här.

När det gäller begravning så är det ett stort Nej. Hur gärna jag än skulle vilja kunna "hedra" den avlidne så skulle inte rösten hålla. Det finns inte ens en chans.

Bröllop då? Jo, då skulle jag nog kunna tänka mig att sjunga själv. Om man hittar en låt som man känner för, att den beskriver det band man har med sin make, då skulle jag gärna sjunga den som nån slags kärleksförklaring. Fast, det skulle nog kanske se konstigt ut om bruden står och sjunger, haha. Men jag tycker ändå att tanken är fin. Vet dock inte om rösten skulle hålla =)

För dop så gäller för mig samma förutsättningar som för bröllop. Skulle gärna sjunga en sång till mitt barn, men som sagt, det skulle kanske se konstigt ut, och det finns ju inga garantier att rösten skulle hålla. Nu får jag dock chansen, äran, att sjunga för min syster och min systerdotter, och det är mycket värt det med. =)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Två helt underbara låtar att sjunga på dop!

http://www.youtube.com/watch?v=Ye8Xw_i_JGg

http://www.youtube.com/watch?v=QNcJlI-EdEs

2011-07-15 @ 11:28:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0