Varför mäta om det inte är något problem?

Jag gjorde ju alltså en hastighetskontroll av bredbandet igår. Inte bara igår förrreste, det hela började i förrgår. För igår hade jag egentligen inga problem, utan gjorde det mest bara av uppföljningsskäl.

Det är en ganska kort, och riktigt långtråkig historia. So here goes.

Satt och surfarde i förrgår, men det gick så jävla dåligt. Massvis av sidor som tappade anslutningen och bara inte ville funka. Facebook, till exempel, funkade inte under hela kvällen. Inte förrän framåt natten kom den igång. Men det var många andra sidor som krånglade med. Med mobilen däremot, funkade det utan problem. Det var dock inte bara jag som hade problem, Emma hade samma bekymmer med. Skumt. Hur som helst så var det detta som gjorde att jag kollade hastigheten på bredbandet. Och som ni såg i tidigare inlägg så var det ju inte jättebra, tror det är meningen att vi ska ha 100/100 eller nåt sånt. (Tur man har koll), Jag hade alltså 35/44 i förrgår.

Igår högg jag tag i den berömda grannen och fd klasskompisen som konstaterade att han hade typ 95/80 eller nåt sånt där, medans jag hade fått ännu sämre, fick 30/35 genom Firefox, däremot samma värden som i förrgår om jag provade med IE. Men ändå. Så ska det ju inte behöva vara.

Idag har bredbandet piggat på sig ytterligare lite. Mätte nyss och får nu 49/40, men det är ju fortfarande lågt. Fast samtidigt upplever jag ju inte direkt några problem med internet, så varför haka upp sig? Uhm... bra fråga, faktiskt. Det har väl mest blivit en princip-sak.

Jaja, nog om detta. Håll med om att det var jäkligt tråkigt och ointressant? Men jag har ju roat fingrarna en stund iaf. Hehe.

Nu ska jag hoppa ner i sängen igen och ligga och gotta mig tills jag får ett av följande sms:

"Dyker upp om en timme"
eller
"Ändrade planer, kan inte komma".

Det är nästan lite spännande, eftersom jag tidigare idag fick besked om en positiv prognos. Men sånt kan ju ändras.

Kommentarer
Postat av: Magnus

det är väl "upp till 100" som det så ofta kallas och heter. beror väl på hur nära stationen man bor och kan därmed variera rätt kraftigt från ett hem till ett annat. men 35 är ju typ inte dåligt, om man säger så. men jämför man med hundra så :) men jänför med t ex oss som sitter på 8/1 (och det är alltså det vi SKA ha, så vi är väl nöjda då).



men min point är att 35 är ändå skitsnabbt och sålänge du inte tänkt ladda ner/upp filer som är massor av GB så är det ju inga problem antar jag.

2011-05-04 @ 11:40:26
URL: http://www.lavaengine.net
Postat av: Erika

Nej precis, det var ju det som var lite av min poäng. Jag "lider" inte av att ha sämre hastighet än vanligt, men jag brukar ligga på samma hastigheter som min granne, så därför vart jag bara lite förvånad när det var så "extremt" mkt lägre än vanligt.



Det var därför jag skrev att det mer var en principsak än ett problem :)

2011-05-04 @ 12:19:25
URL: http://aliva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0