North Country

Nu har jag kollat på film igen. Eller, om man ska vara noga så började jag kolla på den igårkväll, men då klockan blev lite för mkt så pausade jag, och och såg resten nu idag när jag hade städat klart.
North Country

Dagens film: North Country.

Åhh, äntligen en film som jag inte blev det minsta besviken på! Fantastico. Har länge funderat på att se denna filmen, men det har inte riktigt blivit av. Men nu, äntligen, har jag sett den, och som sagt, inte det minsta besviken!

Filmen handlar om Josie, en ung tvåbarnsmor med "tvivelaktigt" rykte, flyr från sin man som misshandlar henne. För att kunna ta hand om sig själv tar hon ett jobb i en gruva (typ), ett jobb som ingen av de andra arbetarna anser passa en kvinna. Josie och de andra kvinnorna blir ständigt trakasserade, men kan ingenting göra åt saken då ingen ansvarig direkt bryr sig om vad som händer. Till slut får Josie nog, och slutar. Och inte nog med det, hon stämmer företaget för sexuella trakasserier.

Den största delen handlar om Josie och vad hon upplever i gruvan, men en annan stor del av filmen är själva rättegången

Jag tror att jag gillar filmen så mkt för att den är verklig. Alltså jag menar, detta är sånt som faktiskt händer/har hänt, och det är FÖRSKRÄCKLIGT. Ohh, detta är en film som jag varmt rekomenderar, bara så ni vet.



Erikas betyg:

5E

Och ingen tvekan alls om det betyget.

Kommentarer
Postat av: Sara

Håller med. Väldigt bra film. Gillar själva ämnet, sexuella trakasserier. Eller gillar kanske är fel ord men intressant.

2007-01-14 @ 10:54:45
URL: http://sarakjellkvist.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0