Dagens ungdom...

Vissa saker får mig att känna mig lastgammal även fast jag bara är 21. "Dagens ungdomar" är en av dom.

För det första, klädstil. Jag hade INTE bygel-bh och stringtrosor när jag gick på låg- och mellanstadiet. STRINGTROSOR! Vansinne. Eller tröjor som visar hela magen, lågt skurna byxor, tighta dessutom. Icke!
När jag var i den åldern gick jag omkring i t-shirt och mysbyxor - lekkläder. Oömma kläder, så man kunde vara ute på rasterna och härja, utan att behöva oroa sig för kläderna. Även att barn (?) som inte är speciellt gamla ränner runt på stan, übersminkade och kläder som ser ut att vara tagna från "Vivians" tidiga garderob i Pretty Woman. (Ja, hor-kläder). Vilka föräldrar går med på att låta sina barn gå ut klädda så? Visst, man kan inte bossa över barnen till 100%, men lite koll borde man väl kunna ha??



Kvällens chock, och det som utlöste att jag måste skriva denna bloggen, var ett "inlägg" i en artikel på Aftonbldet.se. Detta nedan var vad jag hakade upp mig på:

_________________________

"Emma: På fester vill man göra det så att folk hör
Jag är snart 17 och för min egen del så är det så här. Det blir en hel del killar när man inte har pojkvän. På fester är det vanligt att man hamnar i säng med nån och det har lite status att göra det så att folk ser och hör. Ibland så har man ångest efteråt."

_________________________


Först och främst: "Det blir en hel del killar när man inte har pojkvän." Läskigt.
Okej, det är väl kanske inte ovanligt att man är sexuellt aktiv när man är 17, jag hade min första pojkvän när jag var 17, så just det säger jag inget om. Det jag hakade upp mig på var just det att det blir EN HEL DEL KILLAR när man inte har pojkvän. Och även nästa mening: "På fester är det VANLIGT att man hamnar i säng med nån....."

Alltså, det här kommer låta elakt, och det är inte min mening... Men är det verkligen så konstigt att många unga tjejer blir kallade horor, slampor, madrasser osv. På den här tjejen låter det ju som att det är vardagsmat att "bete" sig på det sättet. Jag säger inte att man måste vara 40 år och oskuld för att vara en bra människa, absolut inte, men som hon skriver; "...det har lite status att göra det så att folk ser och hör." VARFÖR? Vad har andra med det att göra? Och varför är det status? För mig är det helt ofattbart. För det första skulle jag inte vilja att andra ser eller hör när jag har sex, och för det andra skulle jag inte vilja se eller höra när några andra har sex heller! Sann idioti....



Sist men inte minst. Kondomer för barn. Målgrupp: 13-16 år. Okej, det är bra att det finns skydd OM de nu skulle ha sex, men personligen tycker jag att åtminstone 13-15 är för ungt för att ha sex.
Se där, nu kände jag mig som en gammal stofil igen.

Nej, mycket ha ändrats sedan jag var liten. Och jag säger gladeligen att jag är lycklig över att jag växte upp just då, och inte nu, för det är jag. Verkligen.

Shit vad jag känner mig gammal....!

Kommentarer
Postat av: Ämma

Dagens kids... man upphör aldrig att förvånas. men 15 är väl den åldern de flesta "gör det". Runt där iaf... men på "Emma" i notisen så låter det som att hon haft iaf ett 10-tal killar redan... ja jävlar...

2006-07-28 @ 23:54:06
Postat av: Sara

Jag tycker alltid det är fel att kalla någon "hora", "slampa" m.m. Visst kan det verka lite sjukt just det här exemplet. Hon verkar påverkad av grupptryck och kanske inte alltid vill göra det hon gör. Men för dom som är singlar och vill "knulla runt" så tycker jag man har all rätt i världen att göra det utan att bli kallad något nedvärderande. Och varför är det alltid tjejer som får höra nedvärderande saker? Är det inte lika illa med killar som sätter på någon ny varje helg?

2006-07-29 @ 02:04:33
URL: http://sarakjellkvist.blogg.se
Postat av: Madde

Erika, jag måste bara säga att jag är jätteglad för din skull att du verkar ha träffat en kanonkille! Önskar dig all lycka till med honom och allting annat för den delen! :) kram

2006-07-29 @ 11:06:15
Postat av: Erika

Svar till Sara: Själklart är det alltid fel att kalla någon sånna saker, jag menar bara att efter ett sånt "uttalande" så är det TYVÄRR inte konstigt att det blir så. Och att jag reagerar på att hon "knullar runt" beror på hennes ålder, inget annat. Och till sist; JA, jag tycker det är lika "illa" med killar som har nya tjejer varje vecka, sånt gör jag ingen skillnad på.

2006-07-29 @ 11:15:23
URL: http://aliva.blogg.se
Postat av: Sara

Det svaret är jag nöjd med :)
Hennes uttalande är ganska omoget och jag tycker rätt synd om henne. Hon är nog osäker och vill ha bekräftelse och som hon säger "status". Men märkligt sätt att få staus på. Jag är också glad att det inte var så på dom fester jag var på som 17-åring.

2006-07-29 @ 18:10:44
URL: http://sarakjellkvist.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0