Dag 9 - Min tro

Ännu ett ämne där jag inte har en aning om vad jag ska skriva. Jag kan inte påstå att jag är troende, men jag tror på något. Men vad något är för nåt, det vet jag inte. Jag vill kunna tro på människans ärlighet och godhet, jag vill kunna tro på kärlek, generositet, förlåtelse och förståelse, men just nu är jag skeptisk. Eller, jag känner mig skeptisk. För om sanningen ska fram så tror jag nog på det ändå.

Och alla får väl ha svackor i sin tro emellanåt?

Jag beundrar människor som har en stenhård tro på något. Oavsett om det är en tro på att Gud, Allah eller whatever är den som avgör våra livsöden, eller om det handlar om tron på att en viss typ av handlande ger ett specifikt resultat. Jag tror väl mest att det blir som det blir, och sen får vi ta det därifrån. Lite "ta dagen som den kommer", även om det kommer i väldigt stark konflikt med det faktum att jag helst skulle vilja detaljplanera varje sekund av varje dag. Men i slutändan orkar jag inte detaljplanera mer än vilka tider jag ska vara på jobbet, så då får jag alltså utgå från det. Sån är jag. Så nej, jag vet inte riktigt vad jag tror på.

"Jag tror, jag tror, på sommaren...!"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0