Det där med samåkning...!

Samåkte med den trevlige Fredrik och en annan TV-supportare från ett annat team (John) hem från jobbet igår. Eftersom vi alla jobbade stängning och jag nu är väl medveten om vilken tid bussen går, så erbjöd jag Fredrik skjuts till stan, och John lixom följde med på köpet. Inte mig emot. Förr-förra gången som Fredrik åkte med mig så gav han mig hela 100 kronor som tack för skjutsen, vilket egentligen är dubbelt så mkt som vad det kostar enkel resa mellan Sundsvall-Härnösand, så därför har jag inte heller något emot att skjutsa honom "hela vägen" till Skönsmon (det är ju inte sååå vansinnigt långt ju).

När vi hade släppt av John vid Navet så började Fredrik prata om samåkare och deras "skyldighet" att betala för sig. Han sa att det finns några personer som samåkt med honom vid flera tillfällen men som aldrig betalat en spänn. Som om de tycker att de ska åka gratis bara för att de ändå plockas upp "längs vägen" och alltså inte utgör någon omväg. Vi pratade även om vems ansvar det är att ta upp ämnet om betalning. Han tycker att det är passageraren som ska erbjuda sig att betala, eller åtminstone ta upp frågan om ersättning. Jag håller väl med honom till viss del, men jag är samtidigt en sån som nästan "skäms" för att "kräva" pengar av mina vänner. Och då kan man ju även fundera, ska de fortfarande betala om det är jag som erbjuder dem skjuts, än om de själva ber om att få samåka?

Jag är kluven. Men visst tycker jag att man kan betala för sig. Eller om man har någon slags deal att man turas om att köra eller så, eller på annat sätt byter tjänster, men annars... Känslan blir väl lite "varför ska de åka gratis men inte jag?". Men som sagt, samtidigt tycker jag inte om att vara den som i efterhand kommer och säger "jaha, men då blir de här X antal resorna Y antal kronor som du ska betala mig". Det känns som att det borde man ha kommit överens om från början.

Gaah, aja, nej jag orkar inte nu, det snurrar till det för mkt i mitt huvud. Nu ska iaf jag och den lilla röda bilen ta oss till Haga där vi, jag och Joanna, ska se Modo få stryk av Luleå. Det känns ju alldeles strålande bra! Men men, ska bli kul att se match igen ändå, hoppas jag!

Tjing.

Kommentarer
Postat av: Joanna

Jag tycker att det är självklart att åtminstone erbjuda sig att betala. Nu kanske jag inte har betalat dig alla gånger jag fått skjuts till stall och så men det kanske jämnat ut sig över tid.

2010-12-28 @ 18:47:25
Postat av: Emma

Jag kan väl tycka att det är en sak om man själv frågar om någon vill åka. Då kanske man inte ska ha baktanken om att få betalt för resan så att säga.



Men samtidigt så tycker jag att man som passagerare ska erbjuda sig att betala en slant om man ofta blir tillfrågad om man vill åka med.



Överlag ligger det ju på den som åker med, tycker jag, att erbjuda pengar. Det skulle jag göra om jag var tvungen att åka med någon så gott som varje dag till jobbet.



Men som du säger är det väl smartast att komma överens innan man börjar samåka om vem som ska betala vad. Typ komma överens om en viss summa i veckan eller nåt.

2010-12-28 @ 18:54:35
URL: http://emmasform.blogspot.com
Postat av: Emma

... och jag tycker även att: har du någon som samåker med dig och har gjort så gratis hittills. Att du kan säga till att du vill ha lite bensinpengar framöver. Känns dumt men jag slår vad om att de inte kommer protestera heller över att betala en 50-lapp ibland i alla fall.

2010-12-28 @ 18:57:00
URL: http://emmasform.blogspot.com
Postat av: Skjutsgruppen

Hej, vilka intressanta tankar ni har! Vi är en ideell samåkningsrörelse som heter Skjutsgruppen, och hos oss gör folk på massa olika sätt. Vad som alltid gäller är att en dialog förs innan samåkningen äger rum, via Facebook och Twitter. Då kommer ofta betalningen på tal. Häng gärna på hos oss och diskutera - vi behöver bra infallsvinklar som era! Trevlig helg / Mattias från Skjutsgruppen (www.skjutsgruppen.nu)

2011-01-15 @ 14:15:47
URL: http://www.skjutsgruppen.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0