Dag 1 - Presentera mig själv

Jag började skriva. Och sen skrev jag. Och nu när jag är klar, så inser jag att rubriken borde vara: The story of my life, snarare än att jag presenterar mig själv. Men när jag väl skrivit allt så vill man ju inte radera eländet. SÅ, ni som vill läsa ni läser, och ni som vill skumma igenom eländet, ni gör just det.

Mina damer och herrar, the story of me!

Okej, det är sjukt svårt att presentera sig själv på ett vettigt sätt. Vad är relevant och vad är inte relevant? Eller va fasen, vem bryr sig. Det här är min blogg, inte mitt CV (ja, jag har rast nu).

Jag föddes i slutet av augusti och året var 1984. Första barnet minsann, men om jag var planerad eller inte har jag ingen aning om. Vi bodde i Gårdtjärn när jag var hyfsat pytteliten och i november 1986 fick jag en liten syster. Vad jag tyckte om henne då det vet jag inte heller, hon grinade säkert mkt.. ;)

Snabbspolar lite men klämmer in att mina föräldrar skildes och vi hamnade i Kovland där jag gick på dagis och skola åk 1-7. Vallens skola, vilka minnen... Det var för övrigt i Kovland jag stiftade bekantskap med Therese, Madde och Emma som jag fortfarande tycker mig ha hyfsat bra kontakt med. Det var i Kovland jag började min karriär som ryttare, på Sundsvalls Lantliga Ryttarförening.

Uhm... Ja, efter 7:an bytte vi skola till Bergsåkers Skola. Och här lärde jag känna Joanna, Ida och Emma M. Jag sjöng i skolkör, började intressera mig för friidrott och återupptog ridningen, fast denna gång på Sundsvalls Fältrittklubb.

När det var dags för gymnasiet så skulle man väl snällt sagt kunna säga att jag hade beslutsångest. Sökte, och kom in på, Estetiska programmet inriktning Musik. En vecka innan skolstarten ångrade jag mig dock, och fick börja på Naturvetenskapliga programmet, inriktning Matte/Data. Där gick jag ett halvår innan jag insåg att det inte var för mig. Jag bytter program (och skola, från Västermalm till Hedbergska) till Samhällsprogrammet, Humanistisk linje. Även där höll jag mig kvar ett halvår innan jag slutligen bytte program och skola igen, och mina två sista år gick jag på Samhällsprogrammet med samhällsinriktning på Västermalm. Rätt imponerande dock att jag trots alla dessa byten inte behövde gå om nåt år. Hallelulja. Nånstans på mitten där så träffade jag min första pojkvän med, Ante. Vi höll ihop i 2,5 år.

2003-06-06 tog jag studenten. Duktig idiot. 2003-07-07 fick jag mitt första "riktiga" jobb, som telefonist på Eniro 118 118. Där jobbade jag fram till februari, då jag sadlade om till vikarierande frititdspedagog på Laggarbergs Skola. Det var dock bara ett kort vick. I april fick jag "sommarjobb" (som senare löpte vidare) på Arkivservice på Sundsvalls Sjukhus, och där uppehöll jag mig tills dess att jag fick för mig att flytta till Umeå, hösten 2004.

I umeå delade jag boende med tidigare nämna Joanna och Ida. Jag flyttade dit för att läsa till fritidspedagog, men jag trivdes varken med staden eller utbildningen, och det tog inte ens ett halvår innan jag flyttade hem igen. Och vips var jag tillbaka på Arkivservice igen. Den här gången stannade jag kvar tills dess att jag flyttade till Jönköping. Även denna gång ett datum som jag minns alldeles klockrent, för hur kan man glömma att man flyttar 70 mil, från sina nära och kära till något helt okänt, när man flyttar FREDAGEN DEN TRETTONDE. Jag vet inte om det var illa planerat, men allt gick iaf bra.

Tiden i jönköping har varit den värsta och den bästa tiden i mitt liv. Jag blev sjukskriven ganska omgående, och sedan var jag sjukskriven för utmattningsdepression i nästan 1,5 år. Det tog tid att må bra, och jag är glad att det fick ta den tiden. Det känns nu som att det var värt det. Den som hjälpte mig att hitta mig själv i mångt och mycket var David the lastbilschaufför... :) Jag tycker fortfarande om David sjukt mkt, och jag saknar honom. Vi har knappt någon kontakt alls längre, och det är tråkigt. Men det blir väl så.
Efter min sjukskrivning gick jag in i hetluften direkt, och utbildade mig till Ridskolepedagog. Parallellt med utbildningen så jobbade jag som knatteinstruktör och senare ridlärare, på två olika ridskolor; 4H-gården Vissmålen och Jönköpings Fältrittklubb. KY-examen tog jag i juni 2009, och är nu alltså utbildad ridskolepedagog med instruktörsinriktning. STOLT SOM EN TUPP, det kan jag lova er.

2009-06-30 var min sista dag i Jönköping. De sista veckorna bodde jag på Vissmålen, och ni kan lita på att det var något av det jobbigaste jag gjort, att lämna Vissmålen och jönköping "för alltid". Jag har så många älskade vänner där nere som jag saknar något oerhört mycket, men trots det så ångrar jag inte mitt beslut att flytta hem. I samråd med mina föräldrar köptes det en lägenhet i Sundsbruk, och det är där jag nu bor. Jag flyttade hem till arbetslöshet, men den 9 november var min första arbetsdag på min nuvarande arbetsplats, nämligen Com Hem's kundservice i Härnösand. Där besvarar jag samtal som främst handlar om teknisk support för TV-frågor. Trivs bra med det, men precis som med alla jobb så har man ju svackor emellanåt. Det är sånt som hör till.

Under det senaste året har det hänt så vansinnigt mkt. Jag har lärt känna A som jag i dagsläget ser som en av mina närmsta vänner. Vi har gått igenom en hel del tillsammans, och jag har en känsla av att det kommer bli mer framöver. Han har väldigt snabbt blivit en av de viktigaste personerna i mitt liv. En annan viktig person som kommit in i mitt liv, och tyvärr även lyckats försvinna en smula, är ju S som jag höll ihop med i somras. Det höll ju inte, men vi är fortfarande vänner och det är jag väldigt tacksam för. Även han håller jag mycket av, och vill absolut behålla i mitt liv. Mitt team på jobbet är mina klippor, Ann-Sofie och Emelie kan nämnas av många... Och förresten, det var ju tack vare S som Pinnen kom in i mitt liv. Det sorgliga är bara att han kommer försvinna om 2 veckor igen... Vilket känns PISS. Men sånt är livet... Hästar kommer och går.

-------------

Jajjamen, då var det första utmaningsinlägget avklarat! Och eftersom jag började skriva det fredagen den 26:e så kommer nästa inlägg komma "imorgon" lördag, den 27:e. Då ska det handla om Min första kärlek.

Kommentarer
Postat av: Emma

omg.. första kärleken... frågan är om du kommer skriva om N eller Ante hahaha ;)

2010-11-27 @ 09:33:44
URL: http://emmasform.blogspot.com
Postat av: J

Hihi vad kul att läsa även om man redan visste det mesta :D

2010-11-27 @ 15:15:42
Postat av: Emelie Larsson

Du är en klippa med, Erika!! :)

2010-11-28 @ 01:15:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0