Om vänner, närande och tärande.

Ja, jag går hos en kurator. Jag vet egentligen inte varför, men det är skönt att kunna prata av sig med någon som är helt neutral. Självklart pratar jag även med mina vänner, vissa mer än andra, om mina "problem", men det kan vara svårt för en som känner en utan och innan att vara objektiv och just neutral. Men aldrig i livet att jag skulle klara mig utan mina vänner.

Andra gången jag var hos min kurator, så pratade vi om "närande och tärande vänner". Hon sa att oftast kan man sätta den ena eller den andra "rubriken" på var och en av sina vänner, och jag förstog direkt vad hon menade. Utan att behöva fundera så överdrivet länge kom jag på åtminstone två som fanns i den närande kategorin, och även två som direkt placerades i den tärande kategorin. MEN, dom som hamnade i den tärande hade även inslag av närande - såklart - annars hade jag knappast haft kvar dom som vänner.

Inatt låg jag och funderade, egentligen vill jag placera alla mina vänner i båda kategorierna. Inget illa menat såklart, jag älskar mina vänner, men alla har sina sidor, både negativa och positiva. Men det behöver inte vara så att en person är lika närande som tärande, utan det kan vara 90% närande och 10% tärande på en person, medans en annan är 70% tärande och 30% närande. Ja, du förstår vad jag menar.

Varför har man då kvar vänner som till största delen är tärande? Ja, det kan man fråga sig. Det har jag frågat mig själv ett antal gånger, men kommit fram till att det beror lite på min egen dagsform, om den personen är närande eller tärande. Har jag en dålig dag, och en person säger ngt kritiskt eller negativt, då är det självklart att jag direkt placerar den personen på min "tärande-lista". En annan gång när humöret är på topp kan samma person säga samma sak, och då skakar man av sig det omedelbart, eller inser att det kanske ligger någonting i det personen säger. Och då är personen inte tärande. Kanske inte heller närande, men ändå.

Bör man "gallra" bland sina vänner mellan varven? Eller försvinner dom av sig själv om man växer ifrån varandra? Tänk om man inte egentligen "passar ihop", men ändå fortsätter man kämpa eftersom man alltid varit vänner?
En pojk-/flickvän som man inte längre passar ihop med, den gör man slut med. Man förklarar att "det här funkar inte längre", och det accepterar man oftast. Kan man göra slut med en kompis? "Det är inte dig det är fel på, det är jag. Jag vill annat med mitt liv". Känslan säger mig att det inte skulle accepteras på samma sätt.

Känns skönt iaf att jag inte har några vänner jag vill göra slut med, jag vill fortsätta vara tillsammans med er allihopa, oavsett om ni känns närande eller tärande.

Kommentarer
Postat av: Humlan

En kompis till mig gjorde slut för nåt år sen. Det var skitjobbigt. Vi har varit jättebra vänner och så en sommar så slutade hon höra av sig. Jag har inte gjort nåt fel sa hon men jag vet inte. Varför gör man annars slut. Men jobbigt var det. Tog nästan ett år för mig att fatta att hon helt enkelt inte ville vara en nära vän med mig...

2005-10-21 @ 17:38:31
URL: http://humlan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0