Tjejsnack v. 17

Viktiga frågor (motivera dina svar)

· Ska man drogtesta 13-åringar?
Det beror väl helt och hållet på anledningen... Jag tycker inte det ska vara typ som dopingkontroller, alltså typ att alla ska testas utifall. Men om man misstänker att det är någon som håller på, så absolut.

· Tycker du att man ska ha övervakningskameror i skolorna?
Nej, det tror jag nog inte att jag tycker. Men även det beror ju på vad anledningen skulle vara. Om det förekommit skadegörelse, misshandel och sånna hemskheter, då tycker jag att det finns grund för att övervaka. Inte om man gör det "bara för att".

· Tycker du att det är ok om det finns övervakningskameror på andra offentliga platser, som bussar, affärer, gator, taxi osv?
Javisst, varför inte? Jag har ingenting att dölja. Men det är tråkigt om det ska krävas övervakning för att folk ska hålla sig från att göra dumma grejer. (Stöld, skadegörelse, misshandel, ja ni fattar vad jag menar.) Åh vad jag skulle gilla ett helt ärligt samhälle. Haha, drömma går ju :-)

· Ska du donera dina organ?
Jag har faktiskt inte bestämt mig, men jag tror jag ska göra det faktiskt. Beslutet om donation kommer ändå inte tas förrän allt hopp är ute om att man ska kunna få ett normalt liv. Jag skulle tex inte vilja ligga i koma i 10 år för att sedan vakna och inte kunna använda mig av min kropp, eller min hjärna. Då får dom hellre ge mina organ till någon som kommer kunna leva sitt liv fullt ut. Och tänk på att du själv, eller någon du känner, kanske kommer behöva en organdonation någon gång (förhoppningsvis inte såklart), och då kommer det behövas folk som gått med att på donera sina organ. Ju mer jag tänker på det, desto mer självklart känns det. Organdonation - javisst.

· Vad tycker du om dödshjälp?
Oj, denna var nog svårast hittills. Men jag tycker ju att man ska ha rätt att bestämma över sin egen kropp (ja, det är motsägande mot fråga ett, men det skiter jag i). Om du tänker dig att du oåterkallerligt (finns det ett ord som heter så?) är sjuk, din smärta är värre än vad man kan beskriva, och du vill dö, varför ska då någon annan sätta sig över dig och bestämma att du ska "härda ut"? Självklart ska det finnas vittnen till ditt beslut, det ska inte finnas någon som helst tvekan, hos dig eller andra, om att det är det här du vill göra. Det är ditt liv, ditt beslut. Sedan vem som ska "dra ur kontakten", den frågan tänker jag inte ens ge mig in på....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0