Mer eller mindre, gott och blandat

Först och främst så tycker jag att det är sjukligt dyrt med 2000 kronor för en konsterbiljett, oavsett vilken artist eller vilket band det är som spelar. Med största sannolikhet så kommer jag aldrig betala så mkt för att gå på konsert. Nu är jag alltså inte intresserad av att gå på Metallicas konsert, som tur är, men många är ju uppenbarligen sugna. Sen undrar jag, alla dom som säljer Metallica-biljetter på blocket idag, har dom köat på ticnet för att köpa biljetter som dom ska sälja vidare till ett högre pris, eller har dom helst enkelt bokat och insett direkt efteråt att dom fått förhinder? Riktigt nedrigt om dom köper enbart för att sälja dyrare tycker jag, pengakåta arslen...

En SLFR-klubbkompis trillade av hästen igår. Princess (hästen) fick tydligen en bom mellan benen, Ingrid ramlade av, Princess gjorde en kullerbytta och landade på Ingrid. Det blev en ambulansfärd, och skadan var en sprucken mjälte. Illa nog, men det kunde helt klart vara värre. Tänk er att få 500kg häst över sig... och då är det alltså inte 500kg som ligger stilla, utan 500kg som kommer flygandes, och landar på dig. AJ. Hon blir kvar på sjukhuset i en vecka iaf. Stackars Ingrid, krya på dig!

Ridsport är nog rätt farligt egentligen. Den andra mest skadedrabbade sporten i sverige, tydligen. Ca 13 000 skador varje år. Fotbollen ligger visst etta, med runt 25 000 skador per år. Fast egentligen kan jag tycka att ridsporten ändå har "få" skador, det är ju trots allt levande djur vi har att göra med. Dom väger mycket, dom är starka, och skulle dom få för sig något så har man inte mycket att sätta emot, så enkelt är det ju. Jag själv har gjort mig illa ett par gånger, men som tur är så har jag aldrig skadat mig allvarligt. Har väl tre gånger jag minns som "värst".
  1. Jag ramlade av Lillstrumpa när hon var unghäst. Vi skulle vända snett igenom i galopp, hon ökade, jag fick inte stopp, och när vi kom till hörnet av ridbanan svängde hon på en femöring, jag ramlade av och landade med höften mot foten av ett hinderstöd. Senare samma kväll tappade jag känseln helt och hållet i vänster ben. Jag trodde helt seriöst att jag skulle bli lam eller ngt, men troligtvis var det bara någon nerv som hade kommit i kläm, för känseln kom tillbaka ett par timmar senare.
  2. Jag ramlade av Carlos under en hopptävlingen på Färsta. Vi var tre ryttare som skulle rida honom i den tävlingen (ovanligt många, men det var relativt låga höjder), och alla tre ramlade av. Jag landade i mitten av en oxer, och kom knappt upp efteråt. Sträckte nacken rätt ordentligt, och FY vad ont det gjorde. Kunde knappt vrida på huvuet på ett par dagar. Fy så ont det gjorde...
  3. Jag ramlade av Diana när jag, Malin R och Ida B hoppade i ridhuset. Vi kom fel på hindret, jag trodde att Diana skulle stanna, men hon hoppade ändå. Jag hamnade på sniskan, försökte sitta kvar, men tillslut trillade jag av. Landade på svanskotan, och det gjorde förbaskat ont. Gick direkt ner i ridhuset, gjorde klar Diana, skyndade mig hem. Det var knappt jag kunde sitta i bilen på väg hem, och värre blev det. Läkaren på vårdcentralen misstänkte spricka i svanskotan, men efter röntgen blev det klart att så inte var fallet. Men det gjorde ändå fruktansvärt ont...
Jaa... Ridning är nog inte alltid så bekvämt. Och det är nog ganska stora risker att skada sig, egentligen. Men man får göra så gott man kan. Ta det försiktigt, rida med hjärnan. För sluta rida; det kommer jag aldrig att göra.

Kommentarer
Postat av: Sara

Trots att jag red i många år så råkade jag aldrig ut för någon skada vad jag minns. Tack och lov.

2007-02-27 @ 02:15:47
URL: http://sarakjellkvist.blogg.se
Postat av: Emla

Ja ser hur jag blev. Efter ett x-antal avramlingar och en rejält vurpa kan jag knappt ta mig upp ur sängen på morgonen blott 22 år gammal.

2007-02-27 @ 13:36:02
URL: http://emla.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0