Vilken låt skulle du välja? (Idol 2009)

Jag brukar sällan komma längre i Idol-tävlingarna än förbi uttagningarna. Ja, på tv alltså. Jag skulle inte söka själv. Men det är alltid kul att kolla på uttagningarna, man får verkligen se så sjukt mkt variation. Allt från totalt värdelöst till helt gudomligt. Igår var det en kille med svarta glasögon som sjöng en egen låt, som var helt fantastisk. Ikväll var det bland annat (främst) en tjej "med metall i ansiktet" som fick mig att tappa hakan.

Men det jag inte kan låta bli att fundera på; Vad skulle jag välja för sång om jag mot all förmodan skulle söka?

Min första tanke var Bonnie Raitt - Dimming of the day. Men den är egentligen som gjord för att misslyckas med, detsamma gäller för Jackson Brown & Bonnie Rait - My opening farewell. För om den inte sitter perfekt så låter det eländigt. Nästa tanke hamnade på Colby Calliat - Bubbly. Fast, den är lite enformig. Lite tråkig nästan. Det händer lixom inte så mkt, hur ska man wow-a domarna med en tråkig låt? Dock så ligger den ju perfekt i tonläge och är dö-enkel att sjunga. Lite Dixie Chicks då? Favorite Year är en bra låt. Fast tillräckligt bra?

Nej, i slutändan står det nog mellan Dixie Chicks - I hope, Elin Sigvardsson - When I leave, eller en av mina senaste favoriter; Jill Johnson - Rythm guitar. Det känns väl ungefär som min typ av låtar =) Annars får syrran skriva en åt mig, funkar nog bra det med ;-)

Nej, jag får väl sammanfatta med att det är nog rätt viktigt att välja rätt låt, för en själv alltså. Varför välja en bra låt om man ändå inte kan sjunga den? Det är ju som upplagt för att totalt misslyckande. Och sånna får man ju se gott om i det där fantastiska programmet Idol... Seriöst, varför säger inte folk till sina vänner att inte ställa upp när de förmodligen vet hur talanglösa de är? Okej, det är en sak om man går dit som en rolig grej, lagomt oseriöst. Men jag menar, folk som veeeerkligen inte kan sjunga (nu pratar jag inte om gränsfallen) och som på allra största allvar tror att de är nästa Mariah Carey eller nåt sånt, WTF? Nu menar jag inte att man ska säga till sina vänner att; "Du vet att du är kass på att sjunga va?" för det lär nog inte vara så himla lätt eller trevligt heller. Okej, jag har ingen bra lösning. Men det är ju ändå för deras eget bästa. För vad är egentligen värst? Att få höra sanningen från någon som faktiskt tycker om en, eller att skämma ut sig inför hela sverige?

Jag skulle nog föredra att få höra av nån jag känner, även om det skulle kännas skit. MEN, det är anledningen till att jag aldrig skulle ställa upp i Idol eller liknande. Jag vill inte höra av mina vännr, eller av den kära juryn, att jag suger kamelballe när det gäller att sjunga. Desstuom har jag ingen brinnande längtan efter att bli kändis heller. Visst, jag sjunger mer än gärna, men det finns mer passande människor än mig till kändislivet. Men pengarna kan jag gärna ta!

Och för tusan... Står det mellan att bli kändis eller att vara arbetslös.. så va tusan. Jag är inte den som är den.
Ta hit Bagge så kör vi.

Kommentarer
Postat av: Joanna

men haha du sjunger ju bra så du behöver ju inte vara orolig för det iaf =)

2009-09-10 @ 08:01:00
Postat av: Erika

Haha fast man vet ju aldrig vad annat folk tycker... du är ju partisk ;-)

2009-09-10 @ 10:47:24
URL: http://aliva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0