StudentConsulting i blåsväder


StudentConsulting.

Blåsväder.


Jo men det är ju en rätt så bra sammafattning tycker jag själv.

För er som inte vet om det så är jag anställd som konsult hos StudentConsulting, jag är alltså inte anställd av själva Com Hem. Jag är inte ensam, SC har väl säkert minst 100 konsulter på CH.

Igår satt jag och S och kollade på nyheterna i godan ro. Så kommer det ett reportage om hur SC tvingar sina konsulter att ha ett högre tempo och högre mål, än huvudföretagets egna anställda. Nu var det väl i huvudsak industri-konsulter som är drabbade, som jag fattade det. De visade från Coops lager i Bro, och det var någon fd lagerarbetare från Helsingborg som intervjuades med. Det handlade om hotfulla sms och mail, om att jobba hårdare, or else....

Själv har jag inte alls upplevt SC på det viset. Visst, vi har mål, men det är samma mål som övriga på Com Hem har, det är ingen skillnad där på om man är anställd via Com Hem, StudentConsulting eller Manpower. Och visst, vi har press på oss att klara våra mål, or else... Men så ÄR det ju att vara anställd på ett prestationsinriktat företag, och så ÄR det att vara anställd som konsult. Man sitter mer löst än andra, och man är lätt att byta ut. Jag tror inte att det är nån skillnad på tex SC och Manpower på den fronten (båda har konsulter på CH).

Samtidigt har vi väldigt bra stöd både från våra chefer på CH och från SC. Ber man om extra stöd oavsett det gäller en arbetsergonomisk fråga eller sälj-tips så ställer de upp på de sätt de kan.

Hur som helst, jag lider verkligen med de konsulter som har det skit där nere i söder, men man ska veta att det inte gäller SC i stort. Inte vad jag har märkt av iaf.


För er som inte sett inslagen men vill göra det så finns de här:

Del 1 - TV4 Nyheterna 2010-07-22



Del 2: TV4 Nyheterna 2010-07-23

Kommentarer
Postat av: trucken

kan tala om att det stämmer ganska bra, jag och 10 andra var anställda av studentconsulting för jobb i Norge på lager. Innan vi började fick vi info på telefon om att företaget krävde en viss nivå för att man skulle få jobba kvar den nivån var 100% (sånt har ju alla företag, jobbar man för sakta ryker man ju). Och allt över 100% var goodwork och man fick dessutom betald bonus för allt arbete över 100% lät ju jätte bra tills vi landade i Norge och fick veta att ligger vi under 130% så ryker vi. Dom fast anställda satt säkert på 100-110%. Medans vi blev hotade gång på gång om vi låg under 130%.



2011-05-20 @ 15:08:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0