Det här gick ju bra... Inte.

Andreas har varit här. Jag kom på den där briljanta idén att det är dags att göra nånting åt min dator, och han tyckte väl att det var en klart acceptabel idé. Han gjorde nånting, jag vet inte vad, jag satt på sidolinjen och tänkte på annat. Den gjorde nån slags felsökning, det var alltså inte rätt grej vi skulle göra. Han klickade på Avbryt, men fick fram en ruta om att denna aktivitet kan inte avbrytas (och då kan man ju undra - varför finns ens den knappen?).

Det tog tid. Han är ju en upptagen man den där farbrorn, så han var tvungen att begiva sig vidare. Jag gick ut med hund med förhoppningen om att det skulle vara nåt simpelt när jag kom tillbaka, så att man skulle kunna komma vidare. Jag hade förstås fel. Jag brukar ha det när det gäller datorer. Det var inte simpelt. Jag tog kontakt med das farbror igen, och jag testade lite saker på distans, men ingenting stämmer liksom överens med vad vi tror att vi borde hitta. Det närmaste en återställning vi kunnat hitta är att "återställa till en tidigare punkt" eller nåt sånt, men det känns inte som att jag tjänar nåt på att återställa den till hur den var för två veckor sedan, eftersom den var i behov av omvårdnad då med.

Så Andreas sa Pass. Det är inte ofta han säger pass, det vill jag lova.

Så nu sitter jag här. Och måste googla. Jag hatar att googla...

Kommentarer
Postat av: Chris

Ta det lilla lugna Erika :-) Det kan väl inte vara så allvarligt eller ? Ett vänligt tips bara ...låt någon som verkligen kan datorer och mjukvara fixa din dator istället för att chansa och lämna den till någon som bara har grundläggande kunskap om mjukvara.

Allt går att lösa då det kommer till datorer bara man har kunskapen och tålamodet :-)

Har du gjort back-up av allt det du vill behålla ? Om du har gjort det så är det lugnt , då går allt att återställa och återskapa ( talar om Windows då ) Nu vet ju inte jag exakt vad som gått snett i ditt fall men risken finns att Andreas har av misstag/okunskap raderat någon/några återställningspunkter som Windows per automatik skapar . Då går det inte att via den vägen återställa maskinen , men allt är inte hopplöst dock ....finns ytterligare en väg man kan ta men då krävs en Windows DVD och lite djupare kunskap om Windows . Via DVDn så kan man starta en reparationskonsol och via den reparera fel som uppstått i Windows.

Men detta är inte för nybörjare och jag nämner det bara för att du ska veta att det inte är kört ännu med din dator :-)

Men då jag inte vet exakt vad som hänt så kan jag ju bara skriva i allmänna ordalag vad man kan göra , vill du ha hjälp med din dator så säg bara till annars :-)

2011-12-10 @ 13:00:57
Postat av: Erika

Det är alldeles säkert inte det minsta allvarligt. Dessutom vet jag att du menar väl, men du vet ju inte så mkt om vad han har för kunskaper kring mjukvara. Det är JAG som inte kan, vilket innebär att när jag skriver om sånt som förvirrar mig så är det JAG som är förvirrad. Sedan att han inte vet riktigt hur han ska guida mig i ett annat operativsystem än det han själv har, och som jag inte riktigt kan, på distans, utan att ha en dator i närheten - det kan vara svårt även om man har stenkoll på varenda liten detalj.

Det är ingenting som gått snett, datorn fungerar precis som tidigare. Ingenting är raderat. Jag är helt övertygad om att det inte är kört, men jag tänker inte greja med det här själv när JAG inte kan. Jag har dessutom fullt förtroende för min gode vän om han skulle vilja försöka igen...



Tack för tipsen iaf.

2011-12-10 @ 15:46:55
URL: http://aliva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0