Tidsfördriv med jultema

Hittade den här listan hos Yezzcorner. Jag tänkte köra igenom den även fast jag inte alltid är/varit så positivt inställd till julen. Men nu kör jag den här ändå! Ignorera att jag är Grinchen.


Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?
Jag har absolut ingenting emot att jobba julafton. Jag gjorde det på Arkivservice (bytte till mig julpass), jobbade jul på Eniro, försökte få jobba jul på CH (men där fanns inget behov just då och ingen ville byta)... Så absolut, jag har ingenting emot att jobba på jul.


Bakar du något till jul? vad?
Jag brukar göra det. Jag brukar baka nåt lussebulle-aktigt och pepparkakor, men i år har det inte blivit nånting alls. Ibland får man prioritera om helt enkelt... Lite trist, men sånt är livet.


Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin?
UTAN! Om det nu ska vara russin så ska de vara utanpå, och inte nerblandade i degen.


Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
Ptja... egenproducerat? Typ knäck då eller? Knäck är gott. Annars vette fasen.


Knäck eller ischoklad?
Knäck! Fast inte sån som är stenhård, lite seg måste den vara.


Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut?
Jag har ingen adventsljusstake som man tänder varje söndag. Jag skulle nog bara glömma bort det så det känns inte riktigt som nån mening.


Som fönsterprydnad; stjärna eller elljusstake?

Jag gillar båda. Fast jag har blivit mer förtjust i stjärnor på senare år, både de som hänger i fönstret och de som står på fot. Det är fint!


Vill du ha julkort med brevbäraren eller i mailen?
I brevlådan förstås! Julkort är en av mina favorittraditioner, och den viker jag inte på... Så snart ska de postas... Tur man är ute i god tid o köper kort och frimärken alltså.. ;)


Vilka färger har ni till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå?…eller vad?
Grönt har jag nog inget, men rött och vitt blir det ju en hel del. Måste nog skaffa nåt grönt med, rött och vitt luktar ju timrå lång väg, tacka vet jag "Röda, vita gröna, alltid lika sköna, MODO HOCKEY såklart!" ;)


När julpyntar du hemma?
Jag pyntar när andan faller på. Men i början på december nån gång kanske. Beror lite på hur motiverad man känner sig med.

 

Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?
Nja... Eller ja, kanske. Fast å andra sidan har jag bara haft ett "eget" ställe att fira jul på i typ... Ja, det här blir tredje året. Så från början hade man ju knappt något att pynta med. Man fyller ju ut allt eftersom åren går, så förr eller senare får nog var sak sin plats.. :)


Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Jag säger precis som Yezzcorner: Julgransbelysning och stjärna samt kulor och glitter.


Har du ett färgtema i granen?
Jag har ingen gran... :( Har inte vågat utmana ödet. Men jag vet inte riktigt hur jag skulle "designa" om jag hade en heller, så jag svarar Pass på den här frågan.


Levande gran eller plastgran?
Levande är vackrast, plus att det luktar så himla gott om äkta gran. Men visst, det är praktiskt med plast med, den barrar inte och man vet vad man får.


Hur ser din julfrukost ut?
Frukost? Sånt håller jag inte på med... ;)


Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex. gå en promenad, spela sällskapsspel osv. ?
Nope, ingen speciell aktivitet alls. Det känns mest som att julafton är en lång transportsträcka, man väntar på att åka dit man ska, man väntar på att få äta, man väntar på Kalle, man väntar på att alla ska öppna sina julklappar, man väntar på att få åka hem. Ja, jag är Grinchen. Visst, det är oftast trevligt. Men det är fortfarande massor med väntan...


Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord?
Jag dricker inte glögg, så jag har absolut ingen aning


Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den?
Pass


Vad av dessa saker brukar ni ha i glöggen, mandel, hasselnötter eller russin?
Pass


Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
Frukt...? Det skulle väl kanske vara apelsiner då, som man sätter sånna där små... öhh... små svarta pigg-iga saker som luktar gott, och sen hänger i fönstret. Att äta? Mandariner då kanske.


Vilken är din favoritjulskiva?
Har ingen favorit, men sen vi var yngre så lyssnade vi alltid på Absolute Christmas, så det är väl en klassiker.


Vilken är din favoritjullåt?
Just nu är det helt klart Glee - Deck the rooftops. Men det finns ju hemskt många riktigt bra jullåtar. Chris Rea - Driving home for christmas är en riktig höjdare annars.


Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?
Gravad lax och köttbullar vill jag inte vara utan, och laxen får nog bli mitt måste, det är så sjuuukt gott.


Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet?
Jag har aldrig gjort julmat själv. Men jag skulle säkert klara av att steka köttbullar och prinskorv, och ställa fram sillen... ;)


Föredrar du vörtbröd med russin eller utan?
Vörtbröd? Jag vet inte ens om jag vet vad det är faktiskt.


Risgrynsgröt eller Ris à la malta?
Usch tvi och fy för gröt, och det andra har jag nog aldrig testat.


Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?
Jag vet inte vad det är heller, så jag säger pass.


Dricker du julmust eller mumma till julbordet?
Hahaha vad är mumma? Jag börjar känna mig som en utomjording. Men julmust är finemang det.


Vilket är ditt bästa julrecept som du har fått av din mamma eller svärmor?
Pass!


Tittar du varje år på Kalles julafton?
Ja, det hör väl till.


Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalles julafton?
Hmm... Jag gillar Djungelboken. Och så gillar jag när nissarna målar schack-bräden ^^


Brukar du titta på Kan du vissla Johanna?
Man brukar inte ha så mkt val.


Har du sett Karl-Bertil Jonssons jul?
Japp det har jag. Lite samma princip som föregående fråga.


Har ni tomte hemma?
Brukar dyka upp en tomte, ja


Köper du julklappar till många?
Nej, jag brukar inte köpa till speciellt många. Bara de närmaste. Och då brukar det dessutom bara vara någon enstaka till varje person. Vi brukar inte köpa så mkt och så dyrt i vår familj :)


Tycker du att det ska vara julklappar till alla eller bara barnen?
Jag tycker nog att alla kan få sig en julklapp. Om man bara varit snäll under året, så varför inte.. ;) Nejdå, men  jag tycker det är lite mysigt med julklappar, så jag ser inget hinder för att alla ska få åtminstone någonting litet.


Tycker du att julklapparna ska vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?
Åhh jag vill slå in själv! Älskar att slå in julklappar. Jag kan slå in dina med om du vill? ;)


Färgglatt eller enfärgat julklappspapper?
Jag tar det som finns, men helst inte allt för plåttrigt bara.


Roligast att få i julklapp?
Det roligaste är ju nåt där det finns en tanke bakom. Det behöver absolut inte vara något stort och dyrt, men ändå nånting som är TILL MIG. Om man köper samma sak till tio personer så blir det ju inte speciellt personligt, och då tappar det lite poängen med. Typ trisslotter.


Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?

Ja, eller alltså.. Ja men du vet.

Nej, jag vet inte vad som skulle vara den perfekta julklappen faktiskt. Det är rätt bra som det är... :)


Kommentarer
Postat av: Kamilla

Men Erika! Hur kan du inte veta vad vörtbröd är?! Ojojoj.

2011-12-16 @ 00:13:47
Postat av: Erika

Haha men jag vet inte! Jag kanske vet, fast utan att veta att det är just det. Jag har ju hört talas om det, men jag kan inte peka på det i en "line-up" och säga att det där är vörtbröd :P

2011-12-16 @ 00:26:29
URL: http://aliva.blogg.se/
Postat av: Ann-Sofie

Även JAG vet vad vörtbröd är, och det är inte ens nått vi har i Norge! ;)



Men kanske jag ska lämna dom sista julklapparna oinslagna tills i morgon - så packar du in dom när du kommer? ;)

2011-12-16 @ 01:08:47
Postat av: Kamilla

Vörtbröd utan russin är iaf ganska meningslöst.

2011-12-16 @ 19:20:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0