Vad är det frågan om, Copyswede?

Jag hade nog aldrig hört talas om Copyswede innan jag började jobba på ComHem. Jag minns att det var någon diskussion i höstas om att de ville höja någon avgift, men just nu kommer jag inte ihåg exakt vad det handlade om, så det var kanske dumt att ens ta upp det.

Nåja, nu innan jul så fick vi information om att SVT Play's utbud skulle begränsas efter nyår, eftersom Copyswede ville höja avgifterna för vidaresändning av materialet. Kostnaden ska tydligen fyrdubblas jämfört med vad den varit tidigare, men förutom det är det ingen skillnad. Utbudet i Play kommer att vara detsamma, bara betydligt dyrare. Så det är alltså det som det bråkas om. Och det är alltså inte bara Com Hem, det är Telia, Bredbandsbolaget och Viasat med. Produktarna på jobbet nämnde att SVT och leverantörerna egentligen var överens, men att Copyswede inte godtog deras överenskommelse. Idioti. Jävlas bara för att jävlas? Copyswede hävdar väl nåt om att upphovsmännen inte får tillräckligt betalt, men det är ju SVT, det ska ju finansieras av TV-licensen. (För den betalar ni väl? Höhö...) Det går att läsa lite mer om detta på Sydsvenskan, bland annat.

På väg hem från jobbet idag så lyssnade jag på P3 Nyheter. Återigen snack om Copyswede, fast den här gången handlar det om att de vill lägga en avgift på externa hårddiskar, USB-minnen osv. Argumentet här är att "man får kopiera för privat bruk, men att de som ligger bakom verken måste få betalt". Ja för all del, men jag tycker inte riktigt att det resonemanget håller. Inte till 100%. På de flesta av mina USB-minnen (jag har ett par stycken) så har jag bilder. Fotografier, vissa äldre, andra nyare. Stora filer, och små filer. Där finns även määäängder av skolarbeten, både från gymnasiet, högskola och KY-utbildningen. Vad är det för skapare som ska få betalt här, för att jag har köpt ett USB-minne att lagra mina fotografier som ska användas i skolarbeten till exempel? Tror knappast jag får nån andel, men det är ju jag som är skaparen av materialet på mitt USB-minne? Ja jag vet, som vanligt så drar jag det lite för långt, men jag tycker det är ett rätt så korkat förslag. Och ja, jag vet att de flesta har annat än egenproducerat material, men ändå.

Jag läste bland annat följande på Svenska Dagbladet;

"Rättighetsorganisationen Copyswede har förhandlat länge med
branschen utan att lyckas nå någon överenskommelse om nya avgifter
på externa hårddiskar och USB-minnen. Men Copyswede har nu ensidigt
meddelat att avgifterna gäller från den 1 april trots att branschen sagt
nej. Avgiften skulle göra en extern hårddisk över 250 gigabyte 160 kronor
dyrare."

Jag stör mig på att de har förhandlat, men nu kör på "Mitt sätt eller inte alls"-stilen. "Ensidigt meddelat"...
Jaja. Just nu känns det som att Copyswede är ungefär samma som "the big bad wolf", och de gör allting fel. jag vet inte om det faktiskt är så, eller om jag är färgad av min roll som Comhem-are och konsument. Men som sagt, spontant sett så tycker jag att Copyswede är dumma, och jag räcker ut tungan åt dem i protest. Så vuxen är jag.

Godnatt.

Kommentarer
Postat av: Miljöpartisten

Hej!



Om man läser tidingarna ser att det är precis tvärtom. Digital-tv-leverantörerna är visserligen överens om att upphovsmännen/Copyswede ska ha betalt, men inte av vem. SVT vill att leverantörerna betalar och vice versa. Upphovsmännen får vänta på den ersättning alla parter säger att de ska få. Det skulle göra mig med pissed off.



När det gäller usb-minnen och hårddiskar har jag ingen direkt kommentar, nöjer mig med att konstatera att jag inte använder nåt av det utan kör molnet istället!

2011-01-10 @ 23:53:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0