Mkt musik nu

Sitter och lyssnar igenom (haha, humor) musiken som jag har på min dator. Inte spotify alltså, utan gamla mp3-or som ligger och "skräpar". Man blir ju så inrutad på spruttifaj kan jag tycka, så det kan ju vara kul att höra några "gamla godingar" oxå.

Lyssnar bland annat på Lars Winnerbäck och det bara skriker i hela kroppen att jag vill se honom live. NU! Tror jag sett honom live två eller tre gånger, men det var länge sedan sist nu. Dels på Gatufesten en gång för massa år sedan, och så enmansturnen han körde, när jag såg honom i Umeå... Lika sjukt bra båda gångerna. Är rätt övertygad om att jag sett honom nån gång till med, men kan inte sätta fingret på när det skulle ha varit. Sedan satt jag ju på Davids balkong i Huskvarna för nåt år sedan när LW spelade i Huskvarna Folkets Park med, och lyssnade på håll. Det var lixom bra ändå.

LW är en klockren live-artist. Låter likadant live som på skiva, inget massa konstgjort tjafs. Dessutom är låtarna grymt bra. Inatt får ni en LW-text till låten "Om tiden vill ifatt", som just nu känns konstigt aktuell...

Lika mystisk och gåtfull som en kyrka längs vägen
Upplyst mellan träden, ödsligt belägen
Om hösten om våren, i en tyst blå natt
Som en fackla, som ett ljus kom du fram till mig där jag satt

Som ett åtråvärt hopp i en tung tristess

Jag hade nästan gett opp, det var så grått tills dess
Men du sa att du hörde mig på radion idag
Du var den enda som kom fram, det var det enda du sa men

Allt jag ser, allt jag hör

Din röst, din blick, ditt skratt
Du har ögon som berusar en natt
Så jag väntar, ja jag väntar
Om tiden vill ifatt

Det gick så sakta, tog sån tid, varenda vecka var ett år

Vi ringde ibland för att fråga hur vi mår
Tills jag sa "Väntar du på nån eller vill du bli min?"
Du sa "Vad svarar man på sånt?", jag sa "Man svarar nog ingenting"

Men lägg armarna runt mig och slit ut vad jag har

Och gräv i det dunkla med sök inga svar
För jag lovar ingenting, det är det enda jag kan hålla
Men jag känner nånting, jag är så gott som förtrollad av

Allt jag ser, allt jag hör
Din röst, din blick, ditt skratt
Du har ögon som berusar en natt
Så jag väntar, ja jag väntar
Om tiden vill ifatt


Du sa "Vänta lite grann, behåll poserna på

Vart ska vi komma nånstans? Vart ska vi gå, vart ska vi gå?"
Jag sa "Det finns inga mål, men det finns sätt att ta sig dit
Vill inte komma nånstans, vill bara ta mig lite längre än hit"

Det var natt, det var natt, det var äntligen natt

Våren var på väg, jag var rusig och matt
Vi var på gång, vi var VIP, det var nån efterfest för Kent
Och allt var lite eftertraktat, allt var lite känt och

Allt jag ser, allt jag hör
Din röst, din blick, ditt skratt
Du har ögon som berusar en natt
Så jag väntar, ja jag väntar
Om tiden vill ifatt


Mellan Tumba och Järna finns en kyrka vid sjön

Vi tar oss dit i oktober, strax före snön
Den här vinden är så kraftig, hela världen är på spänn
Den mörka natten är så mörk, jag måste se henne igen

----------------------------

Bilden förresten, den är från Gatufesten 2005, vilket då troligtvis är senaste gången jag såg LW. En sjukt bra spelning, och jag minns att jag även mötte en av Hovet-medlemmarna, Josef Zackrisson, på den av broarna över selångersån, men det slog mig inte förrän efteråt vem det var jag hade mött. Han är för övrigt oxå riktigt bra som soloartist, den som är nyfiken kan lyssna på hans låt "Ovänner O vänner". Mucho bra alltså.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0