Snälla söta människor: Använd REFLEX!

Jag vet inte om ni har märkt det, men det har blivit mörka kvällar nu. Och jag vet inte om ni visste det, men människor och djur är inte självlysande. Jag vet, det kommer som en chock för många, men det är faktiskt sant.

I lördags när jag var på väg till Eva tidigt på morgonen för att vara hundvakt så var jag skrämmande nära att köra på en lös hund på vägen (bara en sån sak), ägaren hade redan gått över och hunden följde efter. Båda utan reflexer. Dumjävlar. Svart hund på nyasfalterad (svart) väg. Okopplad dessutom. Idioter finns det gott om, och den sista är inte född.

Häromdagen läste jag på twitter om att en mamma och två barn blivit påkörda i Birsta. Läste lite mer om det på Sundsvalls tidning nu. Nu står det inga detaljer om just reflexfrågan, men jag är rätt övertygad om att ingen i familjen bar reflex. Nu menar jag självklart inte att de får "skylla sig själva", absolut inte, men fatta hur många olyckor som skulle kunna förebyggas om folk använde reflexer? Folk verkar inte ens fundera över att de inte syns. Jag menar, nu är det så självklart att man som fotgängare har företräde vid övergångsställen, att folk oftast bara går rätt ut i vägen. "Det är min rätt att göra så". Nu tycker jag inte ens att man ska göra så mitt i sommaren, men om man inte kan inse att det är enormt svårt att uppfatta mörkklädda människor i mörker, så borde man fan inte ens få gå hemmifrån under vinterhalvåret.

Så snälla, söta, goa människor. Och människor med djur!
Använd reflexer. Ju fler desto bättre.
Snälla.


Kommentarer
Postat av: Vic

Det viktigaste är nästan benreflexerna på hästen! Då ser man att det rör sig och det är i rätt höjd med lyset från bilarna eller vad man ska säga. Och reflexvästen är väldigt bra att andvända för oss människor!

2011-11-02 @ 22:16:49
Postat av: Kamilla

I say reflexväst. Kungligt. Både på hund och människodjur.

2011-11-02 @ 22:17:26
Postat av: Emma

Kan säga att jag inte har en reflex och jag har bannat mig själv 100 ggr att jag inte införskaffat åtminstone ett sånt där band man sätter runt armen.



Senaste igår när jag gick till jobbet så tänkte jag på det då jag själv mötte en kille klädd i ljusgrå jacka som dessutom gick under en gatlykta. Och jag såg honom dåligt från det avståndet jag var på, kanske 50 m. Och så själv har jag svart jacka.... Tänkte att ingen jävel skulle väl se mig.



Tur det knappt är bilar ute den tiden på morgonen och att man inte passerar så mycket "farliga" ställen.

2011-11-03 @ 16:46:30
Postat av: Erika

Nej precis, men sen är det väl också en fråga ifall man själv är medveten om hur dåligt man syns, och därmed undviker risker som att promenera rakt ut på ett övergångsställe utan att se sig för.

Jag kan vara nojig bara av att gå utan reflex på typ birstas parkering.

2011-11-03 @ 17:47:11
URL: http://aliva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0