Begreppet "rollkür" har jag nog helt missat

Däremot har jag ju sett själva företeelsen ganska många gånger, främst på högre nivåer, men även på "hobbyryttare" som vill visa "fina" bilder på sina väldresserade hästar och ponnyer.

Rollkür kan för ett otränat öga se ut som att hästen går i form, för att den "böjer ju så fint på nacken". Men i själva verket är det allt annat än en bra form eftersom den i längden sliter enormt mkt på hästen.

Det första klippet förklarar lite med vad rollkür är för ngt och hur det påverkar hästen, det andra visar en svensk landslagsryttare som rider på detta vis... Inte snyggt på en fläck... man tycker ju att landslagsryttare borde veta bättre... :(





Kommentarer
Postat av: Joanna

Ser ju inte klokt ut!!

2011-10-05 @ 14:28:02
Postat av: Fanny

Jag kan absolut ingenting om hästar, men den första filmen fick mig nästan till tårar. Det kändes som djurplågeri för att människan ska få sig något estetiskt tilltalande att titta på... Den andra filmen slog det mig bara att "den där hästen ser inte lycklig ut".. men som sagt, jag vet inget om hästar, men det var min spontana reaktion.. Det fick mig osökt att tänka på "bonsaikatterna", där de stänger in kattungar i glasburkar för att få små "gulliga" katter i vuxen ålder.. Huga..

2011-10-05 @ 20:01:21
URL: http://faiy.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0