Jag har tittat på ridlektion

Fick ett infall förut och åkte till Kungsnäs för att kika lite när Joanna red lektion. De hade sin nya instruktör idag, fast det visste jag ju inte innan. Hur som helst, jag kände när jag satt där att jag hade mina kritiserande glasögon på mig. Inte det att jag med flit satt och letade fel, men ibland reagerar man ändå.

Det första jag tänkte på var fördelningen av ekipage över ridbanan. Jag blev nämligen lite full i skratt, för det var alltså individuell uppvärmning och nånstans där precis när jag anlänt så såg ju hur sju av åtta ekipage trängdes i ett och samma hörn. Det såg rätt kul ut. Den åttonde ryttaren var dessutom på samma halva av ridhuset, fast i det andra hörnet. Resten av ridhuset var alltså heeelt tomt. Lite humor i det faktiskt, men nörd som jag är så tänker jag ändå; "Men säkerheten då?".

Nästa sak som jag tänkte på var det här med ridhusregler. Individuell framridning är bra på många sätt, speciellt när man som ny instruktör ska få lite koll på vad det är för ekipage man ska hålla lektion för. Men för att det ska funka så måste folket ha lite koll på ridhusreglerna, annars blir det totalt kaos. Och det var väl just det som jag reagerade på i det här fallet. Ingen som brydde sig om högerregel, eller "snabbast gångart på spåret" eller att avsaktningar ska göras innanför spåret. Det är ju som upplagt för krockar och kaos. Nu är ju visserligen den här gruppen så pass duktiga att de kan lösa det ändå, men man får ju ett bättre flyt i sin egen uppvärmning om alla rider efter samma förutsättningar och regler. (Jag gillar regler, okej?).

När vi ändå är inne på regler och säkerhet. Ska man klä av sig när man sitter till häst, tröja, jacka, eller liknande, då är jag av den åsikten att det ska finnas en medhjälpare i närheten som kan hålla i hästen. Det är bara en principsak. En säkerhetsgrej. "Men min häst är snäll, han står alltid stilla". Yeah right. Hästar är ett flyktdjur, och det finns alltid en risk att de kan bli skrämda, och då kan även den snällaste häst få raketfart iväg. Om du då har oturen att sitta med ena armen halvvägs ur tröjan och ingen koll på varesig tyglar eller balans, då kan det gå illa. Och en sak till, om du har en tröja som ska tas av över huvudet: Om hjälmen måste av så ska även ryttaren sitta av hästen. Jag blir knäpp på alla som rider utan hjälm, även om det nu bara gäller ett par sekunder medans tröjan ska av. Sådetså!

Egentligen kan man ju sammanfatta de här observationerna med att de alla handlar om säkerhet. Och jag vet av egen erfarenhet att det är lätt att släppa på vissa grejer när man tycker att man är tillräckligt duktig och att hästen är trygg, men shit happens ändå tyvärr. Och det är omöjligt att förespå när. Så därför är jag löjligt petig med säkerheten. Tyck att jag är fånig om ni vill, men så är det.

Bild från google.
Bilden ovan visar egentligen inget ovanligt. Det är vanligt, framförallt bland privatryttare som vill ta "naturliga" säsongsbilder. Nu är det dock lite orättvist att visa just denna bilden, för jag kollade igenom tjejens blogg och det var så vitt jag kunde se den enda bilden där hon inte har hjälm, men det var mest bara för att visa min poäng. Så det här är alltså inget illa ment mot tjejen på bilden, om hon mot förmodan skulle hitta hit.
Säker häst eller ej - Man tar bort så gott som allt vad säkerhet heter när man skippar både hjälm, vettiga skor och utrustning till hästen (tänker i detta fall på träns).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0