Lussekatter

LussekatterJorå, några "katter" blev det. (Varför kallas dom för lussekatter? Det ser ju mer
ut som.... öhh...grejer. Lussegrejer.)

Har inte smakat än, men dom ser ju iaf ätbara ut... :-)






Receptet:

150 g smör
0,5l standardmjölk
50 g jäst (för söta degar)
250 g Kesella
1g saffran
2 dl socker
1 tsk salt
1,7 l vetemjöl
1 ägg till pensling
Russin till garnering

  1. Smula jästen
  2. Värm mjölk och margarin. Låt svalna och bli fingervarmt. Häll blandningen över jästen
  3. Tillsätt kesella, socker, salt och saffran
  4. Häll i mjöl. Arbeta degen blank och smidig tills den släpper kanten. Tillsätt ev. mer mjöl.
  5. Låt jäsa i ca 40 minuter.
  6. Gör figurer. Garnera, pensla.
  7. Jäs övertäckt i 30 minuter.
  8. In i ugnen. 225o mitt i ugnen, ungefär 5-8 minuter.
KLART!



Ja, nu har jag även provsmakat, och smaskigt blev det... :-) Jag lyckades! :-D

Kommentarer
Postat av: Moster Eva

FINA lussegrejor!!!!!! Jösses, dom ser urgoda ut. Blir sugen!!! Åh, lussegrejor och MJÖLK.. mums!! Det åt jag varje luciamorgon när jag var liten som mormor Ulla (och jag) bakat! I detta hus är det Benny och barnen som bakar.. Jag har typ inte fått någon bak-gen av min mor, inte sy-gen heller (hon var trots allt sömmerska..)..
KRAM å go natt!

2006-12-05 @ 22:52:33
Postat av: joanna

ser gott ut.vad duktig du är.imorgon tänkte ja pröva mig på soppan=)

2006-12-05 @ 23:24:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0